Teresan lempikirjoja, osa 3: Tuntematon sotilas
"Niin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaukaa viisas."
Joskus itsenäisyyspäivisin poden jopa huonoa omaatuntoa siitä, että kaikki kolme Tuntematon sotilas -filmatisointia ovat jääneet minulle vieraiksi. Mollbergin ja Louhimiehen hengentuotoksista en tiedä käytännössä mitään. Edvin Laineen versiosta olen kyllä nähnyt joitakin yksittäisiä kohtauksia ja kerran yritin jopa katsoa sen kokonaan, mutta jostakin syystä en päässyt loppuun saakka. Siitä alkuosastakaan en enää mitään muista. Olen kai huono suomalainen.
Samaan aikaan olen toisaalta iloinen ja ylpeäkin siitä, että tunnen tuon tarinan vain sen aidossa ja alkuperäisessä muodossa, eivätkä ohjaajien ja käsikirjoittajien näkemykset tai näyttelijöiden tulkinnat ole päässeet vaikuttamaan mielikuviini. Olen nimittäin lukenut Väinö Linnan vuonna 1954 ilmestyneen romaanin useita kertoja ja jokaisella lukukerralla nähnyt tapahtumat elävästi sieluni silmin. Ei minulla ole enää tarvetta millekään ulkopuolisille visioille.
Tuntematon sotilas käsittelee jatkosotaa kuvitteellisen konekiväärikomppanian
näkövinkkelistä, kuten jokainen tynnyrin ulkopuolella kasvanut suomalainen
varmaan tietää. Valitsin teoksen aikoinaan äidinkielen kurssin
pakkolukemistokseni ihan vain siksi, että se oli ainoa kirjalistan
vaihtoehdoista, joka sattui löytymään lapsuudenkotini kirjahyllystä. Noin
muuten aihe ei erikoisesti houkutellut. Tai aihe saattoi houkutellakin, mutta
genre ei. Minulla oli nimittäin silloin ja on oikeastaan vieläkin sotaromaaneista
sellainen (todennäköisesti virheellinen) mielikuva, että ne tuppaavat olemaan puisevia
toimintakirjoja, joissa keskitytään vain tunneköyhään tapahtumien kuvailuun
eikä pureuduta ihmisten sielunmaisemaan sen kummemmin. Tuntematon sotilas
osoitti omalta osaltaan tämän ennakko-oletuksen täysin vääräksi. Eikä kirjan
aiheella loppujen lopuksi ole mitään merkitystä, jos sitä vain käsitellään
mielenkiintoisella otteella.
Joskus itsenäisyyspäivisin poden jopa huonoa omaatuntoa siitä, että kaikki kolme Tuntematon sotilas -filmatisointia ovat jääneet minulle vieraiksi. Mollbergin ja Louhimiehen hengentuotoksista en tiedä käytännössä mitään. Edvin Laineen versiosta olen kyllä nähnyt joitakin yksittäisiä kohtauksia ja kerran yritin jopa katsoa sen kokonaan, mutta jostakin syystä en päässyt loppuun saakka. Siitä alkuosastakaan en enää mitään muista. Olen kai huono suomalainen.
Samaan aikaan olen toisaalta iloinen ja ylpeäkin siitä, että tunnen tuon tarinan vain sen aidossa ja alkuperäisessä muodossa, eivätkä ohjaajien ja käsikirjoittajien näkemykset tai näyttelijöiden tulkinnat ole päässeet vaikuttamaan mielikuviini. Olen nimittäin lukenut Väinö Linnan vuonna 1954 ilmestyneen romaanin useita kertoja ja jokaisella lukukerralla nähnyt tapahtumat elävästi sieluni silmin. Ei minulla ole enää tarvetta millekään ulkopuolisille visioille.
Tuntemattoman sotilaan parasta on antia
ehdottomasti henkilökuvaus. Se on täyttä rautaa. Hahmot erottuvat toisistaan
omina värikkäinä persooninaan, mutta liialliseen kärjistämiseen ei kuitenkaan
sorruta vaan tyypit säilyvät enimmäkseen uskottavina. Heidän kaikki
ominaisuutensa (ulkonäköä lukuunottamatta) kuvataan erinomaisen tarkkaan,
suorastaan syväluotaavasti. Linna näet ei tyydy ainoastaan esittelemään
henkilöidensä luonnetta ja tapoja vaan pureutuu myös syihin, jotka ovat
muovanneet heistä tietynlaisia. Lehto esimerkiksi kehittyi niin kovapintaiseksi
kasvaessaan orpona Tampereen kaduilla, ja Honkajoki on omaksunut pellenroolin
sodan myötä ihan vain viihdyttääkseen itseään ja sotilastovereita kaiken ankeuden
keskellä. Kirjan mittaan hahmot tulevatkin lukijalle niin läpikotaisin tutuiksi,
että ilman johtolauseitakin voi päätellä, kuka milloinkin on äänessä. Tuntuu
jopa siltä kuin he eivät olisi pelkästään fiktiivisiä henkilöitä vaan
heräisivät henkiin romaanin sivuilta. Sellaistahan henkilökuvauksen pitäisi
aina olla, mutta harva kirjailija on onnistunut tässä asiassa niin hyvin kuin
Väinö ”Väiski” Linna.
Linna menee mielestäni ojaan ainoastaan siinä,
että hahmot jakaantuvat turhan selvästi hyviin ja huonoihin tyyppeihin. Hyvät
tyypit (esim. Hietanen, Rokka, Koskela) kuvataan miellyttävinä ihmisinä ja
taitavina sotilaina, eikä heissä ole oikein mitään merkittäviä puutteita. Niskurointia
en sellaiseksi laske, koska auktoriteettien kunnioittamattomuus esitetään
teoksessa lähes yksinomaan myönteisessä valossa. Huonot tyypit (esim. Riitaoja,
Lammio, Karjula) taas ovat joko heikkoluonteisia tai luonnevikaisia ja
sotilainakin pääosin kehnoja, eikä heistä hakemallakaan tahdo löytyä mitään myönteistä.
Lammio tosin kuvataan rohkeaksi mieheksi, mutta hänen pelottomuutensakin
kääntyy muiden silmissä negatiiviseksi piirteeksi, kun he eivät voi purkaa
häneen kohdistuvia antipatioitaan edes halveksuntaan.
Alikersantti Lehto onkin suosikkihahmoni
lähinnä sen takia, että hänellä on selkeät vahvuutensa ja puutteensa sekä
ihmisenä että sotilaana. Ihmisenähän Lehto on melko häijy ja matalamoraalinen,
mutta kyllä hänessä niitä inhimillisempiäkin puolia välillä pilkahtelee – esimerkiksi
silloin kun hän suostuu seisomaan kovennettua vain pelastaakseen Koskelan
hankalasta välikädestä ja silloin kun hän kaikesta huolimatta raahaa
pelkurimaista Riitaojaa perässään, vaikka voisi hyvin jättää tämän vain polun
varteen lojumaan. Sotilaana Lehto on mies paikallaan lähinnä rohkeutensa ja lujuutensa
takia, mutta toisaalta hän on liiankin peräksiantamaton eivätkä hänen
johtamistaitonsa ole kovin kummoiset. Toiseksi moniulotteisin henkilö on
varmaan yllättäen Mäkilä, joka on talousaliupseerina järkyttävän saita mutta
tasapuolinen. Näiden kahden kaltaisia ristiriitaisia tyyppejä olisi voinut olla
enemmänkin. Olisin kaivannut sitä, että joku onneton tunari olisi jossakin
tilanteessa ylittänyt itsensä tai että joku sankarillisista tyypeistä olisi ampunut
vahingossa oman tai syyllistynyt muuhun anteeksiantamattomaan tumpelointiin.
Oikeassa elämässä kun ihmiset eivät ole niin mustavalkoisia kuin Linna vähän
antaisi ymmärtää.
Nämä ovat kuitenkin pikkuvikoja, eikä hahmogalleriasta
muuten pysty esittämään moitteen sanaa. Lempihahmoa kysyttäessä tekisi mieli
mainita oikeastaan kaikki keskeiset henkilöt niitä edellä mainittuja ”huonoja
tyyppejä” ja ehkä Rokkaa lukuunottamatta. Rokka nimittäin näyttäytyy niin
ylivoimaisen sankarillisena ja kaikkivoipana, että hän ei mielestäni ole
uskottava. Hän taisi pelätä koko kirjan aikana vain kerran, ja silloinkin
lähinnä muiden puolesta. Tosin hän on käsittääkseni paradoksaalisesti ainoa
hahmo, joka perustuu suoraan todellisen elämän esikuvaan, eli sikäli hänen ei
pitäisi olla epärealistinen. Kovin etäiseltä ja vaikeasti samastuttavalta hän
joka tapauksessa tuntuu, vaikka mieleenpainuva persoona onkin.
Ennen Lehtoa suosikkihahmoni oli kapteeni
Kaarna. Hän on niin leppoisa tapaus kodikkaine yksinpuheluineen ja
hyräilyineen, että alkaa ihan hymyilyttää aina kun hänet mainitaan. Lisäksi hän
kohtelee miehiään aina reilusti, vaikka toisaalta myös ”sanoo milloin pelut
pieniä on”. Nykyään tekisi kuitenkin melkein mieleni kruunata parhaaksi
hahmoksi Hietanen, koska hänestä huokuu siinä määrin positiivista energiaaa ja
sydämellisyyttä, että pitäisin hänestä varmasti oikeassa elämässä mielettömän
paljon. Viimeisimmällä lukukerralla koin myös Vanhalan suhteen valaistuksen;
hänhän ei olekaan pelkästään ärsyttävä hihittelijä vaan pohjimmiltaan melko
terävä kaveri, joka ymmärtää parhaiten sodan mielettömyyden ja yliampuvan
isänmaallisuuden järjettömyyden. Honkajoella ja Koskelalla on myös paikkansa
sydämessäni, Honkiksella siksi että pidän hänen huumoristaan ja Koskelalla
siksi että hän on itse rauhallisuus.
Henkilökuvauksen lisäksi myös tunnekuvaus on
Tuntemattomassa sotilaassa vertaansa vailla. Nämä kaksi kuvauksen alalajia
ovatkin mielestäni tärkeintä kirjallisuudessa (kuten olen aiemminkin sanonut),
koska ilman onnistunutta henkilökuvausta lukija ei pysty samaistumaan kehenkään
eikä tempautumaan kunnolla kirjan maailmaan, ja ilman onnistunutta
tunnekuvausta lukeminen ei vain yksinkertaisesti... noh, tunnu miltään. Väinö Linna
kuvaa henkilöiden tuntemukset niin tarkasti ja uskottavasti, että lukija pystyy
oikeasti asettumaan sotilaiden saappaisiin ja ymmärtämään heidän eloaan
taistelun melskeessä. Kirjailija ei ainoastaan kerro, miltä hahmoista tuntui
vaan pureutuu syvälle niihin syihin, jotka saivat heidät käyttäytymään tietyllä
tavalla. Pidän kovasti esimerkiksi siitä, kuinka tyypit tiuskivat toisilleen
aina pahassa paikassa ja toisaalta nauroivat kaikelle, kun olivat selvinneet
pahasta paikasta. Yksi uskottavimmista kohdista oli se, kun Hietanen raivosi
Mäkilälle tämän kieltäydyttyä antamasta Saloselle uusia saappaita, mutta
pohjimmiltaan Hietasen kiukku kumpusi lähinnä siitä, että hän oli joutunut
jättämään korttipelinsä kesken. Juuri noinhan ihmiset käyttäytyvät oikeastikin,
purkavat ärtymystään toisiinsa. Mainitussa Hietasen tapauksessa kiukku
purkautui kyllä sinänsä ihan oikeaan osoitteeseen, koska se hänen pelinsä oli
jäänyt kesken nimenomaan Mäkilän takia.
Pääasiassa edellä mainittujen syiden takia
Tuntematon sotilas on yksi Suomen ja itse asiassa maailmankin parhaista
tekeleistä, mutta on sillä toki myös muita ansioita. Ensinnäkin juoni on tasapainoisesti
rytmitetty eli sisältää sopivissa määrin toimintaa ja rauhoittumista. Oikeanlainen
rytmitys on tärkeää, koska toiminta ei tunnu miltään ellei sen kontrastina ole
rauhoittumisen vaiheita, mutta toisaalta liiallinen tapahtumaköyhyys muuttuu helposti
tylsyydeksi. Kirja on myös sopusointuisessa balanssissa synkkyyden ja huumorin
välillä, eli se ei ole liian kepeä mutta ei myöskään niin vakavamielinen, että
lukeminen tuntuisi raskassoutuiselta. Lisäksi Tuntemattoman vahvuuksiin kuuluu
mukaansatempaava ja tietyllä tapaa iätön alkulause, vaikken jumaliin uskokaan
(mistä tulikin mieleeni, että Lahtinen oli aika fiksu kaveri).
Kaiken kukkuraksi Linnan kieli on värikästä ja
täynnä toinen toistaan osuvampia lentäviä lauseita. ”Asialliset hommat suoritetaan,
muuten ollaan kuin Ellun kanat.” ”Kui
helvetin taval sitä voi oikke rakasta rätei ja lumpui.” Aivan
loistavaa. Murteet tosin olisi minun puolestani voitu jättää pienempään osaan
tai vaikka kokonaan pois, koska niiden takia erityisesti Rokan ja Hietasen puheesta
on paikoitellen hankala saada tolkkua. Sinänsä on toki positiivista, että henkilöiden
puhetyylit eroavat toisistaan, mutta se ei saisi tapahtua ymmärrettävyyden
kustannuksella.
Ennen
kaikkea Tuntematon sotilas on uskottavan raadollinen kuvaus sodasta ja
toisaalta syvällinen tutkielma eri johtamistyypeistä. Voisin toki paasata
kirjan ansioista vielä pitkät pätkät, mutta tuskin kukaan jaksaisi lukea sitä,
joten taidan lopettaa nyt tähän tältä erää. Tyydyn vain sanomaan, että Väinö
Linna osasi asiansa ja Täällä Pohjantähden alla kuuluu myös suosikkeihini.
Siitä ehkä lisää joskus toiste.
Kommentit
Lähetä kommentti