Marko Hautala - Pimeän arkkitehti
Marko Hautala on suosikkini kotimaisista kauhukirjailijoista.
Rehellisyyden nimissä lisättäköön, että en kyllä edes tiedä muita kauhugenreä
edustavia suomalaiskirjailijoita kuin hänet, mutta ei se hänen teostensa arvoa
mitenkään vähennä. Tutustuin Hautalaan alun alkaen siitä syystä, että olin
kuullut häntä tituleerattavan Suomen Stephen Kingiksi. Pidän Kingistä kovasti,
mutta onhan hän niin periamerikkalainen kuin voi olla, mikä välillä hieman
haittaa teosten maailmaan eläytymistä näin paljasjalkaisen pohjoismaalaisen
näkökulmasta. Kingin tuotantoa muistuttavat tarinat suomalaisessa miljöössä
vaikutti heti kiehtovalta konseptilta. Nyttemmin aiheeseen paremmin
perehtyneenä voin kertoa, että kyllähän se toimii. Luulin jo lukeneeni Hautalan
koko tähänastisen tuotannon, mutta viimeisimmällä kirjastoreissullani silmiini
osui viime vuonna ilmestynyt Pimeän arkkitehti, jonka olemassaolo oli jotenkin
mennyt minulta kokonaan ohi. Tarkoitukseni oli alun perin ollut lainata Kingiä,
mutta mitään sopivaa teosta häneltä ei sattunut olemaan hyllyssä,
joten vaihdoin sitten lennosta suunnitelmaa ja siirryinkin kotimaisen kauhun pariin.
”Tästä
talosta ei selviä ulos hengissä
Pimeän arkkitehti tarjoilee parasta psykologista kauhua Suomen Stephen
Kingiltä. Nuori mies muuttaa kerrostaloon, mutta talon salaisuus paljastuu
hänelle liian myöhään. Asukkaita tuntuu riivaavaan jokin.
Betonielementtejä, nauhaikkunoita, kaikuvia rappukäytäviä, mykkinä
tuijottavia ovisilmiä. Vauraassa perheessä kasvanut Joni Widenius muuttaa
ensimmäistä kertaa elämässään kerrostaloon ja sopeutuminen uuteen arkeen on
vaikeaa. Tilannetta pahentaa tieto siitä, että talossa on asunut mies, joka on
tappanut tyttärensä talon kellarissa.Unettomien öiden kasautuessa Joni alkaa
kuulla ääniä pimeästä rappukäytävästä, siellä vaeltaa outoja hahmoja. Kun hän
tutustuu verkossa alakerran naapuriin, hän saa kuulla, että talossa on jotain
pahasti vialla. Pimeän arkkitehdissä Marko Hautala näyttää, että todellinen
kauhu asuu lähempänä kuin luulitkaan.” (Tammi)
Ei
se rinnastus Stephen Kingiin aivan metsäänkään osu, mutta Hautala ei
kuitenkaan tehtaile mitään King-pastisseja, vaan seisoo kyllä ihan omilla
jaloillaan itsenäisenä tekijänä. Joiltain osin hän pyyhkii niin kutsutulla esikuvallaan jopa lattiaa. Kirjallisilta ansioiltaaan – hahmonkehitys,
tunnekuvaus, juonenkuljetus, kieli – Hautala ei mielestäni yllä aivan Kingin
tasolle, mutta hyytävän tunnelman luominen sen sijaan onnistuu häneltä suorastaan
paremmin. Olen aina ollutkin sitä mieltä, että King on
ensisijaisesti hyvä kirjailija, mutta kauhugenre ei luonnistu häneltä
parhaalla mahdollisella tavalla. Onhan Kingillä toki kauhukirjailijanakin
hetkensä, mutta hän sortuu turhan usein yliampuvuuden ja verellä mässäilyn
synteihin. Hautalan kirjoissakin esiintyy epärealistisia elementtejä ja jonkin
verran väkivaltaakin, mutta pääsääntöisesti hänen kauhunsa on hienovaraisempaa
ja maanläheisempää. Peruskerronta on hyvinkin realistisen tuntuista, ja
yliluonnollisuutta on mukana vain mausteena. Kauhistuttaville
tapahtumille tarjotaan aina myös vaihtoehtoinen luonnollinen selitysmalli
(mielenterveysongelmat), tai sitten taustalla voisi olla jotakin yliluonnollista.
Toden ja epätoden rajat sekoittuvat uskottavan makuiseksi keitokseksi.
Pimeän arkkitehti lähtee rakentamaan
pelottavaa tunnelmaa samaan tapaan kun Hautalan teokset yleensäkin. Päähenkilö
Joni ei ole varsinaisesti mielisairas, mutta hän on nuoresta saakkaa kärsinyt
MD (maladaptive daydreaming) -oireyhtymästä, jonka ilmenee säännöllisen
epäsäännöllisesti toistuvina pakonomaisina haaveilukohtauksina. Kertojana hän
on siis sangen epäluotettava, kun lukijakaan ei voi varmuudella tietää, mitkä hänen
kokemuksistaan tapahtuvat oikeasti ja mitkä ovat vain mielikuvituksen tuotetta.
Tämä mahdollistaa realistisella tavalla pelottavan tunnelman
luomisen. Ehkä talossa on jotakin pahasti vialla, tai sitten Joni vain
hourailee. Tässä kirjassa pimahtamisia nähdään tosin myös talon muiden
asukkaiden taholta, mikä vähän heikentää tuota uskottavuuden takaporttia. Ei
ole erityisen todennäköistä, että jonkin kerrostalon kaikki asukkaat
sattuisivat olemaan hourupäitä, joten eiköhän taustalla ole jotakin
yliluonnollisia voimia.
Erityisesti alussa Pimeän arkkitehti kuitenkin
onnistuu hyytävän tunnelman tavoittamisessa hienovaraisin keinoin. Tuntematonta
me pelkäämme aina kaikkein eniten. Kun uhkaa ei varsinaisesti näytetä
lukijoille, jokainen voi kuvitella mielessään jäsentymättömiä kauheuksia, joita
ei voi sanoin tavoittaa. Kellarikerroksen pesutuvan valot sammuvat yhtäkkiä ja
pimeässä Joni on kuulevinaan epämääräisiä ääniä, aivan kuin joku olisi tulossa
häntä kohti. Toisena yönä omassa asunnossaan hän on kuulevinaan rappusista
paljaiden jalkojen läpsettä, ja kun hän uskaltautuu kurkistamaan ovisilmästä
ulos, hän ei näekään mitään – ikään kuin joku seisoi oven toisella puolella
tukkimassa näkymät. Paha on siis näkymätön olento, josta jokainen voi omassa
mielikuvituksessaan kehitellä niin kauhistuttavan kuin sielu sietää. Sellainen
on aidosti pelottavaa. Kirjan edetessä säikyttelyt muuttuvat vähitellen yhä karkeampaaan
suuntaan, mutta mitään halpoja jump scareja tai ylenpalttista verellä mässäilyä
ei kuitenkaan nähdä. Muutamassa kohdassa tosin esiintyy röyhtäilyn ja irtileikattujen kielien kaltaisia ällöttävyyksiä, jotka ovat tietysti kauhuelementteinä
vähän halpahenkisiä, mutta pääsääntöisesti pysytään mieleen pureutuvan
psykologisen kauhun parissa.
Hautalan henkilökuvaus on tässäkin kirjassa
varmaan ihan tarkoituksellisenkin epämääräistä, mikä toisaalta lisää
unenomaista painajaistunnelmaa, mutta toisaalta hankaloittaa hahmoihin
samastumista. Jonin henkilöhistoriaa valotetaan kyllä kiitettävästi, mutta
hänen vuorovaikutuksensa muiden hahmojen kanssa jää aika vähäiseksi, joten
hänen tyylistään reagoida eri tilanteissa ja olla ihmisten kanssa ei oikein voi
tehdä vedenpitäviä johtopäätöksiä. Toisaalta muut hahmot jäävät ikään kuin
hämäräperäisiksi luonnoksiksi, eikä heihin muodostu oikein minkäänlaista
tunnesidettä. Toki päähenkilö ajautuu välillä puheisiin naapureidensa ja
muutamien muidenkin tyyppien kanssa, mutta mitään läheisiä ystävyyssuhteita
hän ei kuitenkaan keneenkään muodosta. Kuvaavaa on myös se, ettei Joni tapaa
läheisintä omaistaan eli isäänsäkään juuri lainkaan kasvotusten, vaan
kommunikaatio käydään pääosin puhelimen ja tekstiviestien välityksellä. Varmaan
Hautala kirjoittaa aina tietoisesti hahmonsa yksinäisiksi vaeltajiksi, sillä
kyllähän kirjojen pelottavuus lisääntyy, kun päähenkilö ja sitä myötä lukijakin
kokee olevansa aivan yksin maailmassa. Jos nyt kuitenkin vertaan (taas)
Kingiin, niin hänen kirjansa tuntuvat lämminhenkisemmiltä juuri siitä syystä,
että niissä kuvataan yleensä myös ihmisten välisiä kiintymyssuhteita ja hahmot
ovat itsessäänkin sympatioita herättäviä.
Pimeän arkkitehdin miljöö on onnistunut ja ihan
tuoreen tuntuinen. Toki riivattu talo on ideana kulunut, mutta harvemmin
kauhukirjojen tai -elokuvien tapahtumapaikkana toimii kaupungin humussa
sijaitseva kerrostalo. Voisi sanoa, että Hautala on tehnyt kotimaiselle
kauhulle saman kuin King omassa maassaan – tuonut sen realistisen tuntuiseen,
urbaaniin ympäristöön. Kingillä tosin esiintyy enemmän sellaisia tyypillisiä
kauhuromanttisia ympäristöjä, kuten jumalan selän takana sijaitsevia
kartanoita. Hautalallakin taisi yhdessä tai parissakin kirjassa olla sellainen
vähän syrjäisempi tapahtumapaikka, mutta Pimeän arkkitehti sijoittuu ihan
ehtaan Vaasaan. Suomalaisena näihin Hautalan miljöihin on helpompi sijoittaa
itsensä kuin Kingin Maineihin ja muihin Amerikan mantereen paikkoihin, joista
itselläni ei ainakaan ole mitään omankäden kokemusta. En tosin tarkemmin
ajateltuna ole aivan varma, olenko käynyt Vaasassakaan koskaan, mutta ainakin
osaan helposti kuvitella, millainen se voisi olla. Sitä paitsi kerrostalo on jo itsessään nerokas
valinta kauhuromaanin tapahtumapaikaksi. Se sisältää aineksia useista
tyypillisistä pelonaiheista – ahtaat käytävät vetoavat lukijan mahdollisiin
klaustrofobisiin taipumuksiin, kattotasanteelle sijoittuvat kohtaukset
herättelevät korkean paikan kammoa ja Jonin epätoivoiset yritykset vältellä
portaikossa haahuilevia naapureitaan ovat tuttuja jokaiselle sosiaalisten
tilanteiden pelosta kärsivälle.
Eli kaikki edellytykset onnistuneisiin pelotteluihin
olivat olemassa ja kauhun verkko lähtikin punoutumaan sujuvasti, mutta
mielestäni lopetus silti hieman lässähti – ei aivan yhtä pahasti kuin kaikissa
Kingin kirjoissa, mutta kuitenkin. Kun mystiikan verho nostettiin, tarina ei
enää tuntunut niin pelottavalta, saatika sitten uskottavalta. Toisaalta ihan
positiivista, että tässä kirjassa sentään oli jonkinlainen loppuratkaisu. Hautalalla
on nimittäin välillä ollut juonenkuljetuksellisia ongelmia siinä mielessä, että tarinat
ovat tuntuneet jäävän jotenkin keskeneräisiksi. Pimeän arkkitehti on
juonellisesti selkeimpiä hänen kirjoistaan, mutta en kuitenkaan ollut
tyytyväinen kaikkiin tehtyihin valintoihin. En haluaisi paljastaa liikoja, mutta minusta Afrikkalaiseen mytologiaan viittaaminen ei
ollut kovin hyvä veto, sillä se tuntui jotenkin päälleliimatulta eikä oikein sopinut tarinan tunnelmaan. Olisin muutenkin toivonut, että
jonkinlainen realistinen selitysmalli kaikille kauheuksille olisi säilytetty
loppuun saakka. Puhuin jo aikaisemmin siitä uskottavuuden takaportista, joka on
minulle tärkein kauhuteoksiin eläytymisen mahdollistava tekijä. Nyt lakkasin
jossain vaiheessa uskomasta tarinaan.
Pidin siitä huolimatta kovasti Pimeän
arkkitehdistä. Hautalan kieli teki minuun tässä teoksessa erityisen suuren
vaikutuksen, vaikka olen siitä kyllä aina pitänytkin. Hän kirjoittaa kauniisti
ja kuvailevasti, tunnelmia luoden. Hautala viljelee paljon vertauksia ja
sijoittelee aivan tavallisiakin sanoja yllättäviin yhteyksiin. Mitään
varsinaisilla sivistyssanoilla briljeeraamista ei esiinny, mutta välillä
Hautala käyttää sellaisia vähän keskimääräistä hienompia sanoja, kuten
kumuloitua, kerettiläinen, klaustrofobinen ja kalibroitua. Sanasto on siis
kaiken kaikkiaan laajaa. Virkkeet ovat pääsääntöisesti lyhyitä, mutta eivät
kuitenkaan töksähtele. Teksti etenee sujuvasti ja on selkeästi jäsennelty niin
virkerakenteen kuin kappalejaonkin puolesta. Ilohan tuollaista on lukea. Odotan
innolla Hautalan seuraavaa julkaisua.
Kommentit
Lähetä kommentti