Teresan lempikirjoja, osa 5: Täällä Pohjantähden alla
Väinö Linnan pääteos
Täällä Pohjantähden alla on kirja, joka jokaisen suomalaisen tulisi lukea
vähintään kerran elämässään jo ihan yleissivistyksenkin takia. Siinä
käsitellään kuvitteellisen hämäläissuku Koskelan ja kuvitteellisen hämäläiskylä
Pentinkulman näkökulmasta kaikki Suomen historian keskeiset käännekohdat 1880-luvulta
aina 1950-luvulle. Työväenliikkeen leviäminen, nationalismi, suurlakko, itsenäistyminen,
kansalaissota, torpparilaki, Lapuan liike, talvisota ja jatkosota vilisevät
silmien ohitse kirjaa lukiessa.
Minä en kuitenkaan
aikoinani päätynyt tämän trilogian pariin sen vuoksi, että olisin halunnut
tietää jotakin Suomen historiasta. Olin vain aiemmin lukenut Tuntemattoman sotilaan ja ihastunut Linnan kirjoitustyyliin. Hän ei kerro tarinoita
juonivetoisesti, vaan keskittyy tapahtumien sijasta ennen kaikkea ihmisiin ja
pureutuu syvälle heidän sielunmaisemaansa. Toki hänen kirjoissaan on myös
toimintaa, mutta tärkeintä ei kuitenkaan ole mitä tapahtuu, vaan kenelle tapahtuu
ja miltä se tuntuu.
Odotin Täällä Pohjantähden
alla -trilogialtakin siis alun perin erityisesti hyvää henkilökuvausta, mutta
sen suhteen jouduin jopa hieman pettymään. Tai pettymään on ehkä turhan vahva
ilmaus, koska jos Tuntemattomassa sotilaassa on maailman onnistuneinta
henkilökuvausta, niin tässä on sitten toiseksi onnistuneinta. Keskivertokirjailijat
jäävät kauas taakse, mutta omalle aiemmalle tasolleen Linna ei aivan yllä. Hahmoja
on vain yksinkertaisesti niin paljon, että paletti tahtoo hajota käsiin. Toki
erityyppisten ihmisten kuuluukin olla kattavasti edustettuina, kun on
tarkoituksena kuvata kokonaisen kylän elämää Suomen historian pyörteissä, mutta
mielestäni vähän pienempikin hahmogalleria olisi kuitenkin riittänyt. Ainakin
sellainen olisi pysynyt lukijan päässä vähän paremmin järjestyksessä. Kyllä
minulta menivät varsinkin ensimmäisellä lukukerralla (ja menevät välillä vieläkin)
kaiken maailman Alpot ja Arvot iloisesti sekaisin, varsinkin kun heidän
nimensäkin muistuttavat toisiaan.
Juuri valtavan
hahmokaartin vuoksi kaikkiin tyyppeihin ei ehditä kunnolla paneutua, vaan monet
jäävät valitettavan etäisiksi. Joko
heillä ei ole minkäänlaista luonnetta tai sitten ehkä onkin, mutta se ei vain
jää mieleen, kun heille ei ole annettu tarpeeksi tilaa. Toki jonkinlainen
priorisointi onkin tarpeen – mitäs siitä nyt tulisi, jos kaikista tyypeistä
kerrottaisiin ummet ja lammet – mutta kyllä minä olisin esimerkiksi Vilho
Koskelan pikkusisaruksista halunnut tietää vähän enemmänkin. Nyt he jäävät vain
puolivillaisten mainintojen tasolle; roikkuvat kyllä siellä jossakin taustalla mutta
eivät kohoa esille omina persooninaan.
Edellä mainittu koskee
kuitenkin vain sivuhenkilöitä. Keskeisimmiksi valitsemansa hahmot Linna sitten
kuvaakin Tuntemattomasta sotilaasta tutulla otteella. On hankala luoda fiktiivisestä
henkilöstä samaan aikaan persoonallinen ja uskottava, koska värikkyyttä
havitellessaan tulee helposti sortuneeksi liioittelun syntiin. Linna osasi
valita tämän asian suhteen kultaisen keskitien; hänen kuvaamansa ihmiset ovat
pääsääntöisesti sekä omaleimaisia että realistisia.
Erityisen taitava Linna oli hahmokehityksen saralla. Esimerkiksi Akseli Koskelan sosialististen
mielipiteiden muotoutuminen on hyvin tarkkanäköisesti kuvattu, eivätkä tämän
motiivit ole mitenkään kovin yleviä. Pääasiassa häntä kiinnostaa vain se, että
hänen perheensä voisi ehkä sosialismin avulla saada pappilalta takaisin
kontrahdin muutoksessa menetetyt maa-alueet. Linna ei siis mitenkään kaunistele
ihmisluonnon itsekkyyttä, mutta ei hän toisaalta myöskään kärjistä sitä
liiallisuuksiin. Hahmot ovat kaiken kaikkiaan uskottavan moniulotteisia,
eikä kukaan ole mustavalkoisesti vain hyvä tai paha.
Henkilökuvas on siis
kaikesta huolimatta ehdottomasti tämänkin kirjan vahvuus. Jos kaikkien tyyppien
luonteita ei olekaan kuvattu tarpeeksi tarkasti, niin heidän tunteensa ja
ajatuksensa sen sijaan on. Linna osasi astua henkilöidensä saappaisiin paremmin
kuin kukaan. Hän ymmärsi, mitä ihmisen päässä liikkuu eri tilanteissa ja osasi
pukea oivalluksensa sanoiksi siten, että lukijakin sen ymmärtää. Yksi
uskottavimmista kohdista oli se, kun Jussi alkoi olla liian vanha työntekoon ja
yritti epätoivoisesti korostaa asemaansa neuvojana, jotta ei tuntisi itseään
sentään vallan tarpeettomaksi. Noin voisi kuvitella jonkun vanhan papparaisen
toimivan oikeassakin elämässä. Toinen harvinaisen todentuntuinen kohta oli se,
kun Otto vähätteli maanvuokralakia vain siksi, että hän sattui sillä hetkellä
roikkumaan häntyrin (mikä se sitten onkin) päällä vaivalloisessa asennossa ja
kaikki muu tuntui sen rinnalla toissijaiselta. Vastaavanlaisia esimerkkejä
olisi pilvin pimein, enkä lähde niitä kaikkia nyt luettelemaan, koska siihen
menisi koko päivä ja varmaan vielä huominenkin.
Monet trilogian
henkilöistä ovat minulle mieluisia ja jopa rakkaita. Preeti Leppänen, muiden
kyläläisten ylenkatsoma yksinkertainen mäkitupalainen, on erityisen lutuinen
kaikkine itsensä vähättelyineen ja hokemineen. ”Se on semmosta meitin
tämmösten miesten, minun niin kun sinunkin.” Kylän räätäli Aadolf Halme,
tuo itseoppinut älykkö, puolestaan viehättää lähinnä tietyn (tahattoman) humoristisuutensa
takia, vaikka onkin vakavalla asialla. Läpikotaisin hienostuneena ja
sydämeltäänkin sivistyneenä miehenä hän myös erottuu edukseen
rahvaanomaisuuteen ja suoranaiseen väkivaltaisuuteen taipuvaisesta
työläisjoukosta.
Pääperheistä Koskelat
tuppaavat olemaan minun makuuni vähän turhan jäyhää sakkia – erityisesti Jussi
välillä suorastaan ärsyttää ylenpalttisessa happamuudessaan ja nuukuudessaan,
vaikka toisinaan häntä käy myös sääliksi. Melkoiseen statistin osaan jäävästä
Akustista pidän poikkeuksellisen paljon, koska hän on sukunsa edustajaksi
yllättävänkin eloisa tapaus, ja Vilho puolestaan tuntuu erityisen kiehtovalta, koska
Tuntemattomasta sotilaasta tutun vänrikki Koskelan henkilöhistoria kiinnostaa
jo lähtökohtaisesti.
Yleisesti ottaen kallistun kuitenkin enemmän tuonne Kivivuorten puolelle. Heillä on sentään pilkettäkin silmäkulmassaan. Suosikkini on varmaan
Otto, koska hän on ensinnäkin hauska tyyppi, mutta lisäksi hänen elämänasenteensa tekee
syvemmälläkin tasolla vaikutuksen. Hän ei ota itseään tai muita turhan
vakavasti, mutta hoitelee asialliset hommat kuitenkin mallikkaasti – ei
tarpeettomasti rehkien, vaan älykkäästi hedelmällisimpiin tulonlähteisiin
priorisoiden. Kivivuorten elintaso vaikuttaisikin olevan pääsääntöisesti
paremmalla tolalla kuin Koskeloiden, vaikka Jussi painaa hommia niska limassa
aamusta iltaan. Myöhemmin Otosta kyllä tulee hiukan saamaton, mutta sitä se ikä teettää.
Linnan naiskuvaus sen
sijaan on mielestäni pääsääntöisesti ohuenlaista. Toki tässä kirjassa sentään
esiintyy myös naisia toisin kuin Tuntemattomassa sotilaassa (tai olihan
siinäkin se yksi hutsahtavaksi kuvattu lotta), mutta he tuntuvat jotenkin
valjuilta – siltä kuin eläisivät lähinnä miestensä välityksellä. Erityisen pahasti
puolisoidensa varjoon jäävät Alma Koskela, Anna Kivivuori ja Elina Koskela os.
Kivivuori sekä sivuhenkilöistä ainakin paronitar, Emma Halme ja
kansakoulunopettajan vaimo Eila Rautajärvi. Eihän tuohon aikaan toki oikeastikaan ollut tasa-arvo vallalla, mutta noiden edellä mainittujen elämä
tuntuu pyörivän kokonaan heidän miestensä ympärillä. Esimerkiksi ruissadon
kuollessa Almaa ei sureta niinkään torpan tärkeimmän ravinnon- ja tulonlähteen
menetys kuin sen mahdolliset vaikutukset Jussin mielialaan. Anna Kivivuoren koko
surumielisyyteen taipuvainen luonteenlaatu puolestaan kumpuaa pohjimmiltaan
Otosta – ensin siitä, kuinka tämä petti
häntä seurusteluaikoina ja myöhemmin siitä, kuinka huolettomasti tämä on
avioliiton aikanakin suhtautunut niin taloudenpitoon kuin muihinkin asioihin.
Elina, paronitar, Emma Halme ja Eila Rautajärvi taas ovat täysin tahdottomia
nukkeja miestensä vallan alla. Halmeen tapauksessa alistuminen on tosin
tapahtunut nimenomaan Emman aloitteesta eikä siksi, että aviomies Aatu pyrkisi häntä
mitenkään tarkoituksella hallitsemaan. Eivätkä Akseli, paroni ja kansakoulunopettajakaan välttämättä tietoisesti halua alistaa, mutta he ovat
sen verran dominoivia persoonia, ettei vaimoilla ole mitään mahdollisuutta
saada ääntään kuuluviin.
Vieroksun Linnan naiskuvauksessa myös sitä, millaisia
vollottajia hän on kaikista naisista tehnyt. Ihan jokaiseen vastoinkäymiseen ja
mihin tahansa muuhunkin mielenliikutukseen reagoidaan itkua vääntämällä. Ei ole mielestäni uskottavaa, että jokainen kirjan naispuolinen henkilö on tässä suhteessa samasta puusta veistetty. Eiväthän kaikki naiset oikeasti ole mitään itkupillejä.
Onneksi kirjassa esiintyy
kaikesta huolimatta muutamia vahvojakin naishahmoja. Torpparintytär Elma Laurilassa ja rovastinrouva
Ellen Salpakarissa on nimittäin luonnetta vaikka muille jakaa. Näillä kahdella
on vain sellainen ero, että Elmasta pidän paljonkin, kun taas Ellen ärsyttää
minua jokaisella lukukerralla niin paljon kuin kuvitteellinen henkilö vain voi
ärsyttää.
Elma on mieleeni, koska… noh, hänessä vain on niin paljon särmää. Hän
on piristävä poikkeus kaiken maailman Aunejen keskellä, kun käskee perässään
roikkuvia poikia tylysti painumaan helvettiin. Sota-aikana hän myös osoittaa rohkeutta, jollaista en olisi mitenkään osannut odottaa Linnan naishahmolta.
Ellen puolestaan on älykäs
nainen ja hänellä on näkemystä maailman asioista, mutta hänen voimakasta
luonnettaan on hankala arvostaa, koska hän suhtautuu muihin niin
empatiakyvyttömästi ja välillä suorastaan manipuloivasti. Rovastipuolisoaankin
hän vetää kuin pässiä narussa. Mitenkään pahantahtoinen Ellen ei kylläkään ole,
mutta hän tuntuu kaikesta ylevästä kansalliskiihkoilustaan huolimatta pitävän
omaa elintasoaan etusijalla torppareiden hyvinvoinnin kustannuksella. Tämä
sinänsä luonnollinen käytös näyttäytyy lukijalle helposti julmuutena, kun
lisätaksvärkit ja muut sopimuksen heikennykset kohdistuvat nimenomaan kirjan
päähenkilöihin, joihin on jo matkan varrella ehtinyt kiintyä.
Täällä Pohjantähden alla on
siis tutustuttanut minut koko joukkoon unohtumattomia persoonia, mutta lisäksi
se on tutustuttanut minut Suomen historiaan. Olin ensimmäisellä lukukerralla
jopa yllättynyt siitä, miten sivistävä kirja se on. Tuntemattomassa sotilaassa
kun ei ole aivan näin paljon faktatietoa. Täällä Pohjantähden alla ei
kuitenkaan ole missään vaiheessa tylsä, vaikka siinä käsitelläänkin jykeviä aiheita
– politiikkaa, sotaa ja historiaa. Linna viljelee sopivissa määrin huumoria
vankan asian vastapainona. Toisaalta hän myös tuo tapahtumat yksilötasolle,
jolloin ne tuntuvat heti paljon kiinnostavammilta ja ovat myös helpommin
sisäistettävissä kuin jostakin kuivakasta historiankirjasta luettuina.
Linna ei myöskään sorru
ainakaan tässä teoksessa liikaan mustavalkoisuuteen, vaan vastapuolenkin
näkemykset on ihan puolueettoman tuntuisesti esitetty. Sympatiani vaihtelevat
kirjan mittaan punaisten ja valkoisten välillä ihan sen mukaan, kummat
milloinkin ovat alakynnessä, ja eri lukukerroillakin myötätuntoni on jakaantunut
hieman eri tavoilla. Nuorempana muistan suhtautuneeni punikkeihin
myötämielisemmin, kun taas viimeksi olin pääsääntöisesti valkoisten puolella.
Sosialistien ajamat asiat olivat sinänsä perusteltuja, mutta toimintatavat
lipsahtivat niin usein rettelöinnin ja väkivallan puolelle, että kannatin
kyseisestä poppoosta lähinnä aina yhtä rauhanomaista Halmetta ja niin ikään
rähinöitä vieroksuvaa Janne Kivivuorta. Lapuan liikkeen aikoihin punaisten ja
valkoisten roolit kääntyivätkin sitten toisinpäin; silloin rettelöihin
syyllistyivät lähinnä nuo ”isänmaalliset” porvarit, ja sympatiani siirtyivät
enemmän sosialistien puolelle.
Ennakkotietoni punaisten
ja valkoisten välisistä kahakoista olivat hyvin vähäiset ennen ensimmäistä
lukukertaa, koska minulla oli tapana nukkua koulun hissantunneilla. En siis
osaa ottaa juurikaan kantaa siihen, kuinka todenmukaisesti Linna on asiat
esittänyt (ymmärtääkseni hän liioitteli ainakin torpparikysymyksen merkitystä
sisällissodan taustatekijänä). Aina Täällä Pohjantähden alla -teosta lukiessa
innostun kuitenkin hetkellisesti Suomen historiasta ja suunnittelen hommaavani
jonkin aihetta käsittelevän opuksen, että pääsisin syventymään menneeseen
oikein kunnolla. En tosin ole vielä kertaakaan tehnyt sitä, sillä
kiinnostuksellani on tapana sammua nopeasti. Pidän kyllä historiasta, mutta vain
romaanimuodossa. Mitkään kuivuuttaan natisevat, vuosilukuja ja kaiken maailman
homekorvien nimiä vilisevät asiatekstit eivät minua viehätä.
Sitten suuri kysymys:
kumpi on parempi, Täällä Pohjantähden alla vai Tuntematon solttu. Vastaisin
ehkä jopa, että Täällä Pohjantähden alla on parempi. Tuntematon on kuitenkin
pelkkää sotimista alusta loppuun ja ”Pohjis” ehkä tietyllä tapaa monipuolisempi
– siinä kun on sodan lisäksi paljon muutakin mukavaa, kuten soiden kuokkimista
ja kattojen rakentamista. Tietysti sivumääräkin on huomattavasti suurempi kuin
Tuntemattomassa, joten tapahtumien pohjustamiselle on enemmän aikaa ja Koskelan
sankkain suvun vaiheisiin pääsee oikein kunnolla uppoutumaan.
Pohjantähdessä ei
myöskään onneksi ole niin kummallisia murteita kuin Tuntemattomassa, vaikka
kyllähän hahmot puhuivat yllättävän juntisti ollakseen hämäläisiä. Minulla on
muutenkin vähän kahtiajakautunut suhtautuminen Linnan dialogiin – hän kun
kirjoittaa repliikit aivan kuin kyseessä olisi jokin litteraatio. Toisaalta se
tuntuu realistiselta, toisaalta häiritsee ymmärtämistä. Ymmärtämisen ongelmat
tosin liittyvät lähinnä Tuntemattomaan sotilaaseen, Pohjantähdessä henkilöiden
puheen kyllä tunnistaa ihan suomeksi ja siitä saa enimmäkseen selkoa.
Enköhän ole maininnut jo
kaiken haluamani. Käsittelin tässä tekstissä Täällä Pohjantähden alla -trilogiaa
yhtenä kirjana, koska minulle se on yksi suuri kokonaisuus. En edes muista,
mikä juttu tapahtui missäkin osassa, vaan kaikki on yhtenä iloisena
sekamelskana päässäni.
Kommentit
Lähetä kommentti