Stephen King: Laitos
Stephen King on lempikirjailijoitani. Minulla on ikuisuusprojektina
lukea koko hänen tuotantonsa alusta alkaen. Projektin tiimoilta tuli
viimeisimpänä vetäistyä Kosketus (1978) tässä vähän aikaa sitten. Myönnettäköön
tosin, että en ole edennyt aivan kronologisessa järjestyksessä. Varsin usein
teen syrjähyppyjä hänen tuoreemman tuotantonsa pariin. Tämän Laitoksen
alkuperäisteos, The Institute, ilmestyi vuonna 2019. Mukavaa vaihtelua yleensä
lukemieni homehtuneiden klassikoiden tai muuten vain iänkaikkisen vanhojen
opusten rinnalla.
Laitoksen
juoni on pähkinänkuoressa seuraava: "Luke Ellis on huippuälykäs
12-vuotias, joka valmistautuu yliopisto-opintoihin. Eräänä yönä hänet
kidnapataan ja suljetaan salaiseen laitokseen. Kaikki sen asukit ovat lapsia,
jotka kykenevät kommunikoimaan tai liikuttamaan esineitä ajatuksen voimalla. Ja
laitoksen johtajalla, kolealla rouva Sigsbyllä, on heille tärkeä tehtävä. Niin
tärkeä, ettei kukaan pääse laitoksesta elävänä pois." (kopioitu kirjan
kansilehtisestä)
Kirjaa
lukiessa päähäni pulppusi mielleyhtymiä muista Kingin teoksista. Telekineesiä
esiintyi ainakin Carriessa, jotain telepatian tapaista Hohdossa ja
Kosketuksessa (tosin ainakin viimeksi mainitussa pääpaino taisi olla enemmän menneiden
ja tulevien tapahtumien näkemisessä kuin varsinaisessa ajatustenluvussa).
Tulisilmässä oli supervoimilla varustettuja lapsia, Tohtori Unessa muistaakseni
outo lahko, joka jäljitti hohtamisen kyvyllä varustettuja ihmisiä. Laitoksessa
oli niin telekineesiä, telepatiaa kuin supervoimilla varustettuja lapsiakin, ja
kaiken taustalla outo lahko heitä jäljittämässä. Nämä tutut elementit tuntuivat
toisaalta mukavan nostalgisilta, toisaalta taas vanhan toistolta – mutta viimeksi
mainittua ei varmaan mitenkään voi täysin välttää, kun kyseessä on noinkin
tuottelias ja tietyllä tapaa genreuskovainen kirjailija.
Laitos ei noista
tuttuuden tuulahduksista huolimatta ole niitä tyypillisimpiä Kingin tuotannon
edustajia. Se on kyllä spekulatiivista fiktiota, mutta ei varsinaista kauhua.
Yliluonnolliset elementit ovat vahvasti läsnä, mutta niiden ympärille
rakentuvat tapahtuvat synnyttävät lukijassa enemmän jännityksen kuin
suoranaisen kauhun tunteita. Myönnän tosin, että muiden ajatuksia aavemaisella
tarkkuudella lukeva jälkeenjäänyt pikkupoika on omalla tavallaan hieman
karmiva.
Kirja
käynnistyy Kingin myöhäistuotannolle ominaiseen tapaan hitaasti. Aluksi
kuvataan verkkaisesti Tim Jamieson -nimisen varhaiseläkkeelle jääneen poliisin
uuden elämän rakentamista pikkukaupungin yövartijana. Jonkin ajan kuluttua
hypätään ilman mitään kummempia aasinsiltoja aivan toisaalle, yliopisto-opinnoista
haikailevan lapsinero Luke Ellisin kelkkaan. Siirtyminen kirjan pääasialliseen
miljööseen eli Laitoksen ympyröihin tapahtuu niin ikään yhtäkkiä. Tuossa
vaiheessa kirja vasta mielenkiintoiseksi muuttuukin, mutta olisin kyllä
kaivannut hieman pehmeämpää pudotusta pohjustusosiosta varsinaisen actionin
pariin. Nyt ainakin tämä lukija tipahti hetkeksi kärryiltä ja joutui jonkin
aikaa miettimään, että mitä ihmettä tässä nyt oikein tapahtuu. Tapahtumat eivät
siis sinänsä olleet mitenkään vaikeaselkoisia, mutta tunnelman muutos oli niin
äkkiväärä, että minulta meni vähän pasmat sekaisin (mikä ei kyllä ole mitenkään
harvinaista muutenkaan).
Pian siitä
kuitenkin toivuttiin. Laitos osoittautui nopeasti varsin oivalliseksi kirjaksi.
Kingin suurimmat helmasynnit – hienovaraisuuden puute ja yliampuvuus – eivät
sentään aivan loista poissaolollaan, mutta kovin vahvasti edustettuina ne eivät
ole.
Ärsyttävintä
Kingin kirjoissa on se, että hän usein hieroo tulevat yllätykset lukijan
naamaan ennen kuin ne ovat tapahtuneetkaan. Tarkoitan tahallisia spoilereita
tyyliin "Hän ei osannut aavistaakaan kuolevansa seuraavana päivänä"
(hatusta heitetty esimerkki). Tässäkin kirjassa nähdään muutamia makuuni turhan
räikeitä paljastuksia, mutta yleisesti ottaen juoni ei ole ihan ennalta-arvattavimmasta
päästä, ja keitoksessa on mukana sopivasti salaperäisyyttäkin. Osa luvuista
kuvataan Laitoksen työntekijöiden näkökulmasta, mutta lukijalle ei kuitenkaan
paljasteta ennen aikojaan, mistä pohjimmiltaan on kyse.
Toiseksi
ärsyttävintä Kingin kirjoissa on se, että yliluonnolliset elementit ampuvat
niissä välillä pahasti yli. Tai ehkä oma mielikuvitukseni on vain rajoittunut.
Voin kyllä kuvitella hahmon, joka saa ajatuksen voimalla astiat helisemään
kaapissa, mutta en sellaista, joka pistää kokonaisen kaupungillisen ihmisiä
matalaksi pelkän telekineesin voimalla (ei välttämättä aivan hatusta heitetty
esimerkki). Tai voihan viimeksi mainitunkin jollain tasolla kuvitella, mutta
siihen ei voi uskoa edes puolitosissaan. Kuolemattomat kymmenpäiset hirviöt tai
yltiöpäisen massiiviset verilöylyt eivät hetkauta minua, koska ne eivät ole
realistisia. Yliluonnollisuutta ja väkivaltaa saa kyllä olla, mutta
mahdollisimman hienovaraisesti.
Laitos
noudattaa samaa kaavaa kuin Kingin kirjat yleensäkin - aluksi maagisuutta on
juuri sopivasti, mutta vähitellen homma kohoaa sellaisiin sfääreihin, että
tarinaan lakkaa uskomasta. Se on sääli, mutta mitään ihan täysin yli hilseen
menevää ei (kenties aivan loppua lukuun ottamatta) sentään tällä erää nähdä.
Siinäkin suhteessa Laitos edustaa Kingin vahvempaa tuotantoa.
Kingin tapa
lähestyä yliluonnollisuutta on sinänsä tässä teoksessa poikkeuksellisen
toimiva. Kirjassa on sopivasti pseudotieteellisyyttä antamassa tapahtumille
realistisen säväyksen. Lasten telepaattiset ja -kineettiset kyvyt on selitetty
tavanomaista korkeammalla BDNF:n (aivojen neurotrofisen hermokasvutekijän)
pitoisuudella, joka ainakin kuulostaa hienolta ja tuntuukin ihan uskottavalta.
Moinen on Kingin tuotannossa harvinaista, muttei ennen kuulumatonta -
esimerkiksi Kosketus oli samalla tavalla näennäisesti tieteellinen. Pidän
sellaisesta.
Laitoksen
loppusanojen mukaan BDNF-homman (samoin kuin tietyt Kosketuksen yksityiskohdat)
keksi Kingin assistentti Russ Dorrin - koulutukseltaan physician's assistent,
joka on kai jokin lääkärin tapainen. Eipä siis ihme, että konsepti kalskahtaa
uskottavalta.
Realistiseksi
kirjaa ei kuitenkaan voi missään vaiheessa kutsua. Yliluonnolliset ainekset
ehkä tuntuvat (enimmäkseen) uskottavilta, mutta itse Laitos-järjestö ei täysin.
En halua kertoa tarkemmin, koska saattaisin tulla paljastaneeksi liikaa, mutta
tuollaisen järjestön olemassaolo ja salassasäilyminen koettelee jälleen kerran
mielikuvitukseni rajoja.
Mutta eihän
kukaan varmaan Kingiä realistisuuden takia lue, eikä myöskään yliluonnollisuuden.
Parasta tässäkin kirjassa on ehdottomasti henkilökuvaus. Keskeisimmät hahmot,
kuten Tim ja Luke, on taustoitettu huolella, ja heidän tunne-elämäänsäkin
pääsee hyvin sisälle. Ihme kyllä, myös niin sanottujen pahiksien ajatusmaailmaa
voi jollain tasolla ymmärtää. King on yleensä ollut melko mustavalkoinen hyvän
ja pahan välisessä jaottelussa, mutta Laitoksessa vastapuolellakin on
toimilleen perustellut motiivit - jotakin muutakin kuin itsekkyys, ahneus tai
ihan puhdas pahuus. Toki King selvästi on tarkoittanut Luken ja muut laitoksen
lapset lukijan ensisijaiseksi sympatioiden kohteeksi. Itse vain olen
ristiriitaisen ja monisyisen "hyvä vs. paha" -jaottelun suuri
kannattaja, joten taidan sortua välillä näkemään harmaan sävyjä sielläkin,
missä niitä ei edes oikeasti ole.
Henkilökuvauksen
suurimpana puutteena on se, että hahmoja on ehkä vähän liikaa. Erityisesti osa
laitoksen lapsista ja henkilökunnasta jää valitettavan etäisiksi, koska heille
ei anneta tarpeeksi tilaa. Henkilökohtaisia suosikkejani olivat lasten joukosta
pakonomaisesti vitsejä laukoja George ja särmikäs Nick, aikuisista taas sopivan
moniulotteinen laitossiivooja Maureen. Kyllä minä Lukestakin tykkäsin, mutta
olihan hän melkoinen pikku besserwisser.
En oikein
osaa sijoittaa Laitosta mihinkään tiettyyn kohtaan Kingin kirjojen
parhausjärjestyksen janalla. Se ei ole niitä hänen parhaita teoksiaan (kuten
Pet Sematary, Ulkopuolinen, 22.11.63 ja Cujo), mutta ei myöskään huonoimpia
(kuten Buick 8 ja… no, ei nyt tule muita mieleen). Vahvaa keskitasoa
ennemminkin, ja sellaisenaan hyvin toimivaa. Kyllä King osoitti jälleen, ettei
hänen kynänsä ole ainakaan tylsymään päin. Vielä kaikkien näiden vuosienkin
jälkeen hän on yhä kuningas – jos ei kauhun, niin ainakin sitten spekulatiivisen
fiktion.
Moi, onko tätä kirjaa julkaistu kovakantisena, josko tiedät ?
VastaaPoistaKiitos kommentista! Mielestäni on, muistelisin että tuo minun lukemani kirjakin oli kovakantinen.
Poista