Teresan lempikirjoja, osa 4: A Song of Ice and Fire (Tulen ja jään laulu)
Kaikki lienevät jossain vaiheessa elämäänsä
kuulleet George R. R. Martinin A Song of Ice and Fire (ASOIAF) -kirjoista tai ainakin
niiden pohjalta tehdystä huippusuositusta HBO:n tv-sarjasta Game of Thrones.
Tynnyrissä eläneille kuitenkin tiedoksi, että kyseessä on kuvitteelliseen
Westerosin kuningaskuntaan sijoittuva fantasiasarja, joka kuvaa aatelissukujen
kamppailua kruunusta keskiaikaa muistuttavassa ympäristössä. Juonta on aivan
turha yrittää referoida yhteen blogitekstiin eikä kyllä kannatakaan, koska se
toimii kaikkine yllättävine käänteineen ja cliffhangereineen parhaiten, jos
siitä ei tiedä liikoja etukäteen.
En myöskään lähde irrottamaan saagasta mitään
yksittäistä teosta lempikirjojeni joukkoon, koska ajattelen noita kirjoja ennen
kaikkea kokonaisuutena – tosin valitettavasti toistaiseksi keskeneräisenä sellaisena.
Viisi teosta on tähän mennessä ilmestynyt, ja kaksi olisi näillä näkymin vielä
tulossa. Viimeinen osa on ollut Martinilla työn alla nyt noin yhdeksän vuotta,
joten kyllähän tässä tahtoo välillä usko loppua sen suhteen, että hän koskaan
saa kyseistä kirjaa pukattua maailmalle.
Oma
suhteeni kyseiseen saagaan sai alkunsa vuonna 2014, kun luin kirjat ensimmäisen
kerran läpi. Tv-sarjasta en ollut siihen aikaan vielä kuullutkaan, vaikka kai
se oli jo silloin olemassa. Tempauduin Westerosiin auttamattomasti heti
Valtaistuinpelin prologista alkaen. Harmittelinkin, kun en ollut aiemmin saanut
aikaiseksi lukea noita teoksia, vaikka olin kuullut niistä paljon hyvää ja ne
olivat olleet päänsisäisellä ”must read” -listallani jo melkein kymmenen
vuotta. Ehkä viivyttelyni oli kuitenkin loppujen lopuksi siunaus, kun ottaa
huomioon kuinka naurettavan pitkäksi tämä kuudennen osan odotus on venähtänyt.
Tosin kyllä näissä jo olemassa olevissakin teoksissa riittää vieläkin purtavaa,
koska kaikkia yksityiskohtia ei millään voi sisäistää yhdellä tai parilla
lukukerralla. Olen tähän mennessä lukenut kirjat 4–5 kertaa suomeksi ja viime
kesänä vihdoin kertaalleen englanniksi.
Silloin
viime kesänä alkuperäisteoksiin tutustuessani koin valaistuksen ja tajusin,
että Martinhan on oikeasti aivan hemmetin hyvä kirjoittaja! Olin pitänyt kirjasarjaa
enemmän juoni- ja hahmovetoisena kuin mitenkään kielellisesti ansioituneena,
koska käännöksistä kirjoitustyylin hienous ei juurikaan välity. Sarjan on
suomentanut Kirjava-pienkustantamon Satu Hlinovsky, joka on ymmärtääkseni
kielenkääntäjänä hyvin pitkälti itseoppinut. Etenkin ensimmäisten osien suomennoksista
amatöörimäisyyden pystyi mielestäni huomaamaan ja pahimmillaan ilmaisu olikin suorastaan
tönkköä. Anglismeja esiintyi paljon ja englannin kielen vaikutus näkyi
lauserakenteissa kautta rantain. Häiriinnyin etenkin pronominien käytöstä
tilanteissa, joissa pronominia ei oikeasti suomenkielisessä tekstissä
tarvittaisi. Käännösten laatu on kyllä sittemmin jatkuvasti parantunut ja viimeisimmissä
kirjoissa kieli on kulkenut ihan sujuvasti. Hlinovsky on myös alusta saakka
kääntänyt erityisesti paikannimet luontevasti eikä ole koskaan sortunut
mihinkään väkisinväännettyihin mukanokkeluuksiin.
Silti
alkuperäisteos on aina alkuperäisteos. Martinilla on sellainen kauniin
mahtipontinen, suorastaan runollinen ja vähän vanhoillinen kirjoitustyyli. Hän
käyttää paljon alkusointua ja erikoiselta kalskahtavia ilmauksia, kuten ”on the
morrow” ja ”break the fast”. Tämä vanhahtava pohjavire ja muutkin tekstin
taiteelliset ansiot puuttuvat käännöksistä kokonaan. Se on harmi, mutta sinänsä
kyllä ymmärrettävää, koska eihän esimerkiksi edellä mainituille ilmauksille ole
suomen kielessä mitään luontevaa vastinetta. Osa tekstin taiasta katoaa aina
käännettäessä.
Muut
A Song of Ice and Firen hyvät puolet välittyvät toki suomennoksista yhtä
lailla. Aloitetaan vaikka siitä, että Martinin kertojaratkaisu on varsin
toimiva. Tarinaa kerrotaan yksikön kolmannessa persoonassa, mutta kuitenkin aina
tiiviisti jonkun näkökulmasta. Kertoja ei siis ole kaikkitietävä, vaan
tapahtumat nähdään yksittäisen henkilön silmin tai paremminkin koetaan hänen
päänsä sisällä. Näin hahmojen ajatusmaailmaan ja tunne-elämään päästään
pureutumaan perusteellisesti.
Martinin
henkilökuvaus on muutenkin tarkkaa, ja pidän erityisesti siitä, kuinka hän on
jaksanut luoda kaikille keskeisille hahmoille yksityiskohtaisen
henkilöhistorian. Monien muiden kirjailijoiden päähenkilötkin vaikuttavat usein
siltä, että heille ei ole tapahtunut mitään ennen kirjan varsinaisten
tapahtumien alkua, mutta ASOIAF:ssa taustatarinoihin on todellakin
panostettu. Usein hahmojen tämänhetkinen käytös kumpuaa loogisesti jostakin,
mitä he ovat vuosia sitten kokeneet. Kaikilla näkökulmahenkilöillä on myös oma
yksilöllinen ”äänensä”, joka sävyttää kerrontaa silloinkin kun heidän
ajatuksiaan ei suorasanaisesti siteerata; esimerkiksi Tyrionin ja Jaimen luvuissa
on koko ajan ironisen humoristinen pohjavire, kun taas Cersei-luvuista välittyy
jatkuvasti ilkeämielisen ylemmyydentuntoinen suhtautuminen muihin ihmisiin.
Tarkkaan
mietitty hahmogalleria onkin ehdottomasti parasta ASOIAF:ssa.
Useimmissa fantasiakirjoissahan hahmot on jaettu mustavalkoisesti sankareihin
ja heidän vastustajiinsa, joiden välille sitten sukeutuu perinteisen
yksioikoinen hyvä vs. paha -taistelu. Itseäni juuri tämä seikka vieraannuttaa
fantasiakirjoista, koska eiväthän ihmiset oikeassa elämässäkään ole simppelisti
joko hyviä tai pahoja, vaan vähän molempia. Martinin suurin vahvuus on se, että
hänellä mitään kliseistä hyvä/paha-asetelmaa ei ole, eikä ole mitenkään
itsestään selvää, kenen puolelle lukijan olisi tarkoitus asettua. Ykköskirjassa
tosin vaikutti siltä, että Starkeista yritettiin leipoa jonkinlaista hyvisperhettä,
mutta loppujen lopuksi asiat eivät olleet niin yksinkertaisia. Kunnon tyypeillä on
heikkoutensa ja kunniattomilla vahvuutensa, ja asiat näyttäytyvät aivan eri
valossa riippuen siitä, kenen näkövinkkelistä niitä milloinkin kuvataan. Toki joitakin yksinomaan
vihattavia hahmojakin on (esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Joffrey ja Ramsay),
mutta he toisaalta ovatkin vain sivuosissa. Jos heidän perspektiiviinsä
päästäisiin pureutumaan, hekin saattaisivat näyttäytyä astetta
inhimillisempinä.
Lempinäkökulmani vaihtelee
siitä riippuen, mitä kullekin hahmolle on milloinkin tapahtumassa. Westerosin
pääkaupunki Kuninkaansatama edustaa ainakin itselleni vähän sellaista kaiken
keskipistettä (silloinkin kun siellä ei oikeasti edes tapahdu mitään), joten
minua kiinnostavat erityisesti ne henkilöt, jotka nyt sattuvat siellä
majailemaan.
Pääsääntöisesti suurimmat suosikkini löytyvät kuitenkin Lannistereiden suvusta.
Erityisesti Jaime ”Kingslayer” Lannister jaksaa viehättää, vaikka olisi hornan
tuutissa. Alun perin pidin vain hänen komealta kalskahtavasta liikanimestään,
mutta sittemmin hän pukkesi muutenkin kukkaan. Kyseessä on ehdottomasti saagan
mielenkiintoisin ja monitahoisin henkilö. Martin halusi kuulemma luoda
mahdollisimman ristiriitaisen tyypin, joka tekee periaatteessa hirmuisilta
vaikuttavia tekoja, mutta ymmärrettävistä syistä. Jaime myös kehittyy hahmoista
eniten tarinan aikana, tai sitten hän vain vaikuttaa kehittyvän, koska hänen
hyviä puoliaan ei aluksi tuotu julki.
Tyrion
Lannisterista taas olen tykännyt ensimmäisestä kirjasta lähtien. Hänen
jutuilleen on tullut naurettua kerran jos toisenkin, mutta hän ei ole
kuitenkaan pelkkä huumoripläjäys vaan niin ikään uskottava hahmo vaikuttimineen
ja menneisyyksineen. Tv-sarjassa hän tuntuu Peter Dinklagen mainiosta näyttelytyöstä
huolimatta vähän turhan pinnalliselta. Kirja-Tyrion on pohjimmiltaan
rikkinäinen ihminen; hänellä on huono itsetunto ja norsunkokoisia ongelmia
esimerkiksi isäsuhteessaan. Pystyn samastumaan Tyrioniin yllättävän hyvin, vaikka
en olekaan yhtä nokkela kuin hän.
Arya
Stark ja Brienne of Tarth kuuluvat myös suosikkeihini samastumispotentiaalinsa
takia. Heidän juonikuvionsa ovat kyllä olleet välillä vähän tylsiä (erityisesti
Briennen umpimähkäiset haahuilut neljännessä kirjassa), mutta persoonina he
ovat mielenkiintoisia. Erityisesti Aryan muuttuminen tavallisesta, joskin villin
omapäisestä lapsesta murhanhimoiseksi kostonenkeliksi on ollut kammottavaa ja
kiehtovaa seurattavaa. Brienne puolestaan ei ole ainakaan vielä kokenut mitään
merkittävää kehityskulkua, vaan hän on alusta saakka ollut koskettavalla
tavalla hukassa itsensä ja omanarvontuntonsa kanssa. Martinin kirjoissa on
kyllä näiden kahden lisäksi paljon muitakin persoonallisia naishahmoja (esim.
Asha Greyjoy, Ygritte, Mormontin naiset, Punaisen kyyn tyttäret, Cersei, Dany,
Catelyn), jotka ovat vähintään yhtä tärkeässä roolissa kuin miehet, mikä on
minun käsittääkseni perinteisessä fantasiassa aika poikkeuksellista.
A Song of Ice and Fire erottuu vielä muissakin suhteissa edukseen fantasiakirjallisuuden
edustajana. Jos vertaa vaikkapa Tolkienin Keskimaahan (tai mikä lie Arda se nyt
onkaan), niin ei se koskaan ole tullut minulle yhtä läheiseksi kuin tämä. Pidän
siitä, kuinka Martin on rakentanut maailmansa sekoittaen sopivissa määrin
tuttuja ja vieraita elementtejä. Hänen luomansa rinnakkaistodellisuus ei näin
ollen ole liian arkinen tai liian etäinen, vaan jotakin siltä väliltä.
Tarkoitan sitä, että Seitsemän kuningaskuntaa ja sinne sijoitetut hahmot
muistuttavat sen verran paljon meidän maailmaamme ja meitä itseämme, että ne
tuntuvat uskottavilta ja niihin on helppo samastua. Toisaalta Westeros samanaikaisesti myös eroaa meidän Telluksestamme monin
kiehtovin yksityiskohdin, niin että lukijan mielikuvituskin saa riittävästi
ravintoa.
Kuinka tarkasti Martin
onkaan miettinyt kaiken aina uskontoja, lakeja, tapoja, sanontoja,
arvoja, maantiedettä, historiaa, kulttuuria, kieliä, sairauksia, ruokalajeja,
sukuja ja vaakunoita myöten! Toki hän on
ottanut jonkin
verran vaikutteita oikealta keskiajalta, mutta kyllä hän on paljon keksinyt
omasta päästäänkin. Varsinaiset fantasiaelementit tosin ovat varsinkin aluksi
aika pienessä roolissa, mutta minä en edes kaipaa mitään suurieleistä
sauvanheiluttelua. Jotenkin siihen taikapuoleen on sitä paitsi helpompi päästä
jyvälle, kun se esitellään lukijalle (ja hahmoille) pikkuhiljaa eikä vain
paiskata yhtäkkiä päin näköä kaikessa komeudessaan. Kyllähän näissä
lohikäärmeissä, muukalaisissa ja henkiinherätyksissä riittää sulateltavaa itse
kullekin, mutta asiat on aina helpompi omaksua, kun niihin pääsee tutustumaan
tipoittain.
Lisäksi
noissa kirjoissa on paljon dramatiikkaa ja ne herättävät voimakkaita tunteita
laidasta laitaan. Eniten suuria tunteita ja shokeeraavia käänteitä oli
varmaankin sarjan kolmannessa osassa Miekkamyrskyssä (A Storm of Swords), mutta
muut osat eivät jää paljoa jälkeen. Päästään kokemaan roppakaupalla jännitystä,
pelkoa, kauhua, järkytystä, surua, katkeruutta, inhoa, vihaa… Positiivisemmalta
sektorilta mukana on muun muassa kiintymystä ja ystävyyttä – välillä jopa
rakkauttakin, enimmäkseen tosin aika onnetonta sellaista. Aika synkeäähän tuo
meno tuppaa muutenkin paikoitellen olemaan, mutta huumoria ja muita ilon
pilkahduksiakin esiintyy sen verran, että homma ei mene aivan liian
ahdistavaksi. Välillä toivoisin tosin enemmänkin onnea henkilöiden elämään, kun
välillä tuntuu siltä, että kaikilla menee kaikki päin peetä. Ei siinä
kuitenkaan mitään, minä yleensäkin pidän aika synkästä ja jopa
inhorealistisesta kirjallisuudesta.
Myös juonenkuljetuksen laskisin Martinin vahvuudeksi, mutta tietyin varauksin. Juoni oli etenkin aluksi todella ennalta-arvaamaton. Lukijan oli pysyttävä koko ajan varpaillaan, kun mitä tahansa saattoi tapahtua milloin tahansa ja kuka tahansa saattoi myös potkaista tyhjää. Yleensähän sitä voi tuudittautua siihen, että keskeiset henkilöt selviytyvät kuin ihmeen kaupalla mistä tahansa tilanteesta, mutta Tulen ja jään laulussa on toisin. Paitsi että… nyt saagan edetessä on valitettavasti tullut vähän sellainen tunne, että tietyt keskeisimmistä hahmoista ovat kasvattaneet ylleen haarniskan. Toivoisin melkeinpä, että Martin yllättäisi kaikki ja tappaisi vaikkapa Danyn tai Tyrionin The Winds of Winterissä (mikäli se nyt koskaan ilmestyy), mutta tuskinpa sellaista tulee tapahtumaan. No itselläni riittää kuitenkin jännättävää, koska oma lempparini Jaime tuskin on loppuratkaisun kannalta kovin merkittävässä asemassa ja saattaa näin ollen kuolla milloin tahansa. Tässä välissä huomautettakoon ihan yleisesti, että olen kyllä katsonut tv-sarjan lopun, mutta en usko että kirjat tulevat päättymään täysin samalla tavalla.
Myös juonenkuljetuksen laskisin Martinin vahvuudeksi, mutta tietyin varauksin. Juoni oli etenkin aluksi todella ennalta-arvaamaton. Lukijan oli pysyttävä koko ajan varpaillaan, kun mitä tahansa saattoi tapahtua milloin tahansa ja kuka tahansa saattoi myös potkaista tyhjää. Yleensähän sitä voi tuudittautua siihen, että keskeiset henkilöt selviytyvät kuin ihmeen kaupalla mistä tahansa tilanteesta, mutta Tulen ja jään laulussa on toisin. Paitsi että… nyt saagan edetessä on valitettavasti tullut vähän sellainen tunne, että tietyt keskeisimmistä hahmoista ovat kasvattaneet ylleen haarniskan. Toivoisin melkeinpä, että Martin yllättäisi kaikki ja tappaisi vaikkapa Danyn tai Tyrionin The Winds of Winterissä (mikäli se nyt koskaan ilmestyy), mutta tuskinpa sellaista tulee tapahtumaan. No itselläni riittää kuitenkin jännättävää, koska oma lempparini Jaime tuskin on loppuratkaisun kannalta kovin merkittävässä asemassa ja saattaa näin ollen kuolla milloin tahansa. Tässä välissä huomautettakoon ihan yleisesti, että olen kyllä katsonut tv-sarjan lopun, mutta en usko että kirjat tulevat päättymään täysin samalla tavalla.
Minusta kirjasarjan juoni on muutenkin muuttunut vähitellen huonompaan suuntaan, enkä usko olevani yksin tämän ajatuksen kanssa. Etenkin kaksi ensimmäistä osaa Valtaistuinpeli (A Game of Thrones) ja Kuninkaiden koitos (A Clash of Kings) olivat suhteellisen jänteviä kokonaisuuksia. Miekkamyrskyssä alkoi tulla jo vähän rönsyjä, mutta enimmäkseen homma pysyi vielä hyvin kasassa. Korppien kesteissä (A Feast for Crows) sitten levähti toden teolla, eikä Lohikäärmetanssi (A Dance with Dragons) varsinaisesti auttanut asiaa vaan sekoitti pakkaa entisestään. Olen kyllä useampien lukukertojen jälkeen alkanut jopa pitää kahdessa viimeisimmässä teoksessa esitellyistä rautasyntyisten ja dornelaisten kuvioista, mutta siitä ei pääse mihinkään, että kirjasarjan pääjuoni olisi säilynyt selkeämpänä ja virtaviivaisempana, jos moisia sivuhaaroja ei olisi ollenkaan tuotu mukaan. Paletti oli tarpeeksi levällään jo muutenkin.
Eli kaiken kaikkiaan ASOIAF:n taso on kyllä laskenut, mutta kokonaisuutena kirjasarja on loistava ja ovathan nuo pari viimeisintä osaakin vähintäänkin todella hyviä. Odotan innolla seuraavaa, joka tuskin koskaan ilmestyy. Tai ehkä ilmestyykin, mutta päätösteokseksi kaavailtua A Dream of Springiä saataneen odottaa maailman tappiin asti.
Kommentit
Lähetä kommentti