Stephen King: 22.11.63
Lukaistuani pari viikkoa sitten Tuulen viemään
ties kuinka monennen kerran, mieleni halaji toisenkin sellaisen kirjan pariin,
jonka maailmaan voisi uppoutua oikein kunnolla. Graham Greenen Jutun loppu ei
oikein toiminut siinä suhteessa, vaikka ihan kepo tekele sinänsä olikin – se
tuntui enemmän vain kevyeltä välipalalta. Yritin jatkaa myös
ikuisuusprojektiksi muodostunutta Monte-Criston kreiviä, mutta se ei taaskaan
oikein ottanut tuulta purjeisiinsa. Samalla mieleni pohjalla alkoi nakuttaa
Kingin massiivinen 22.11.63, niin kuin rakkaat kirjat aina tasaisin väliajoin
nakuttavat. Enkä viitsinyt kauan taistella tätä mielihalua vastaan, koska
siihen ei ollut mitään syytä. Olen lukenut kyseisen opuksen aikaisemmin
muistaakseni kolme kertaa, mutta edellisestä lukemisesta on päässyt
vierähtämään jo jokunen vuosi, joten nyt oli sopiva aika verestää muistoja.
Stephen King on jo yli kymmenen vuoden ajan
ollut lempikirjailijoitani. Pidän erityisesti hänen värikkäästä kielestään ja
hulvattomasta huumoristaan. Lisäksi hänen kirjoissaan on osuvia ja usein
koskettaviakin tunne- ja ajatuskuvauksia. Nämä eivät ehkä ole tyypillisimpiä
seikkoja, joista Kingiä kehutaan. Mielestäni hänen kirjansa eivät yleensä ole
kovin pelottavia tai vaikka aluksi olisivatkin, niillä on tapana lässähtää
ikävästi loppua kohden. Toisaalta en ole muutenkaan kovin helposti säikkyvää
sorttia, ja sitä paitsi kauhu on poikkeuksellisesti sellainen genre, joka
toimii ainakin minulle paremmin elokuvan kuin kirjan muodossa. 22.11.63 tosin
eroaa Kingin tyypillisestä tuotannosta siinä mielessä, että muutamaa
inhorealistista verellämässäilykohtaa lukuun ottamatta sen ei ole tarkoituskaan
olla pelottava, vaan kyseessä on pesunkestävä… noh, aikamatkustuskirja – en ole
varma, luokitellaanko ne fantasiaksi vai scifiksi. Voisin siis suositella tätä
teosta sellaisillekin, jotka ovat kiinnostuneet tutustumaan Kingin tuotantoon,
mutta eivät halua menettää yöuniaan millään hirvityksillä.
Kirjan aihe on mielestäni mielenkiintoinen. Se
käsittelee John F. Kennedyn murhaa – ei enempää eikä vähempää. Mainelainen
äidinkielenopettaja Jake Epping saa tietää paikallisen Alin kuppilana tunnetun
hampurilaispaikan takahuoneessa sijaitsevasta omituisesta madonreiästä, jonka
kautta on mahdollista päästä humpsahtamaan vuoteen 1958. Kuppilanpitäjä Alin
päässä on jo vuosia hautoutunut suunnitelma, joka voisi muuttaa historiankulkua.
Tarkoituksena on lyhyesti sanottuna toimittaa Lee Harvey Oswald päiviltä ennen
kuin tämä ehtii ampua Kennedyn. Alin teorian mukaan näin voitaisiin mahdollisesti
estää useita muitakin kuolemia, mukaan luettuna lukuisat Vietnamin sodan uhrit,
sillä Kennedy olisi saattanut vielä muuttaa mieltään sodan suhteen (melkoista
jossittelua kylläkin). Alilta itseltään suunnitelman toteutus kuitenkin
epäonnistui eikä uudelleen yrittäminen ole terveydellisistä syistä enää
mahdollista, joten nyt hän suostuttelee Jaken astumaan remmiin. Aikansa
epäröityään Jake siis astuu madonreiästä menneisyyteen ja aloittaa elämänsä
George Amberson -nimisenä miehenä, jolla on tekaistu henkilöhistoria ja
salaperäinen tehtävä.
22.11.63 on ehdottomasti paras kaikista lukemistani
aikamatkustuskirjoista. Ei niitä kyllä kovin montaa olekaan. Ensimmäisenä tulee
mieleen Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarja, jonka päähenkilö otti aikahypyn vastaan
olankohautuksella ja sopeutui menneisyyteen kuin taikaiskusta. Jake puolestaan
reagoi yhtäkkiseen aikahyppyyn realistisesti, jos sellaista sanaa voi tässä
yhteydessä käyttää. Aluksi hän kuvittelee tulleensa hulluksi ja myöhemminkin
hänen mieleensä eksyy tasaisin väliajoin ajatus siitä, että ehkä hän onkin koko
ajan hallusinoimassa jossakin mielisairaalassa. Muuten hän viihtyy 1950–1960-lukujen
maailmassa ihan hyvin. Välillä olisin ehkä odottanut hänen kaipaavan enemmän taakseen
jättämäänsä elämää. Kyllähän hän aina välillä vaistomaisesti hapuilee
taskustaan kännykkää tai halajaa päästä naputtelemaan epäselviä asioita
googleen, mutta mitään sen syvällisempiä asioita hän ei tulevaisuudesta haikaile.
Toki Ali alun perin valitsikin Jaken manttelinperijäkseen lähinnä siksi, että
tällä ei ole 2000-luvulla vaimoa tai muuta perhettä, jota voisi tulla ikävä. Eikä
Jaken sopeutuminen menneisyyteen kuitenkaan tapahdu epäuskottavan
kitkattomasti. Itse asiassa hän elää pitkään ulkopuolisena muukalaisena ja
kotiutuminen tapahtuu luontevasti vähitellen.
1950- ja 1960-luvun Amerikka on kirjassa
eloisasti kuvattu. Ilma on raikkaampaa, elintarvikkeet makoisampia ja ihmiset
luottavaisempia kuin nykyään. En voi silti olla toivomatta, että King
olisi valinnut aiheekseen jonkin vähän raflaavamman ajankohdan. Viime
vuosisadan puolivälistä on kuitenkin verrattain vähän aikaa ja elämänmeno oli
silloin hyvin pitkälti samanlaista kuin tänä päivänä. Olisi ollut kiehtovaa,
jos King olisi kuvannut tällaisella pieteetillä vaikkapa antiikin Kreikkaa.
Toki kirja olisi silloin muodostunut aivan erilaiseksi, eikä se välttämättä
olisi ollut yhtä hyvä. Nyt 22.11.63 henkii tiettyä omakohtaisuutta, kun
kirjailija on selvästikin käsiteltävästä aikakaudesta hyvin perillä; onhan hän
itsekin elänyt sitä. Tuskin hän olisi osannut kuvata antiikin Kreikkaa yhtä
elävästi. Eli päädyn siis olemaan eri mieltä itseni kanssa ja tulen kuitenkin
siihen lopputulokseen, että kyllä 50–60-luvun Amerikka on juuri passeli aihe
tälle kirjalle.
Menneisyyden maalailu ei kuitenkaan ole
kirjassa keskeisintä, vaan enemmän keskitytään juonen rakentamiseen. Juonessa
on kaksi erillistä haaraa, joista toisen muodostaa operaatio Kennedy ja toisen
Jaken henkilökohtaisen elämän kiemurat. John F. Kennedy edustaa ainakin
itselleni jonkinlaista tarunhohtoisen myyttistä hahmoa, ja hänen kohtalonsa oli
tietenkin traaginen. Lee Harvey Oswaldin henkilökuva kiinnostaa myös jollakin
kieroutuneella tavalla. Siitä huolimatta operaatio Kennedy ei enää tällä
lukukerralla tuntunut niin mielenkiintoiselta, kun tiesi jo mitä tulee
tapahtumaan eikä ollut sen suhteen mitään jännättävää.
Kennedy/Oswald-juonikaari muuttuu tosin kirjan edetessä yhä intensiivisemmäksi.
Se puhkeaa kukkaan oikeastaan siinä vaiheessa, kun Oswald saapuu Yhdysvaltoihin
ja Jake aloittaa hänen stalkkaamisensa. Pääsääntöisesti keskityin kuitenkin
tällä lukukerralla erityisesti Jaken henkilökohtaisen elämän kuvioihin.
Pohjimmiltaan 22.11.63 on ehkä rakkauskirja,
vaikka sellaista ei Kingin kynästä odottaisi irtoavan. Kuvattava suhde on
kaunis ja herttainen, mutta ehkä vähän laimea. Jaken lemmitty Sadie on
melkoinen Mary Sue -hahmo. Olen aikaisemminkin huomannut, että King tuppaa
kuvaamaan päähenkilöidensä vaimot ja naisystävät särmättöminä pyhimyksinä,
joissa ei ole oikein mitään pimeitä puolia (poikkeuksena ehkä Pet Semataryn
Rachel, joka manipuloi välillä kuin bitch). Muut naispuoliset henkilöt on kyllä
monitahoisemmin kuvattu, mutta nämä vaimot/tyttöystävät ovat aina puhtoisia
pulmusia. Teoriani mukaan kyse on siitä, että King kirjoittaa tällaiset
henkilöt aina oman vaimonsa peilikuviksi, ja hän näkee oman vaimonsa
ruusunpunaisten lasien lävitse. Voin toki olla teorioineni aivan metsässäkin.
Joka tapauksessa Sadie on melko tylsä hahmo – vaikka kyllä hänestä toisinaan
jonkin verran ytyäkin löytyy – ja sitä myötä myös hänen suhteensa Jakeen on
vähän niin kuin tylsyyteen tuomittu. On siinä silti koskettaviakin elementtejä.
Ovathan rakastavaiset sentään eri maailmoista, joten heidän suhteensa taustalla
väijyy alusta alkaen sellainen haikean surumielinen pohjavire. Juttu tuntuu
tuhoon tuomitulta.
Loppukaneetiksi mainittakoon, että 22.11.63
oli nyt neljännelläkin lukukerralla nautinnollinen kokemus, mutta ei ehkä
niin nautinnollinen kuin aikaisemmin. Ensimmäisillä kerroilla sitä tuli vain
jännättyä mitä seuraavaksi tapahtuu, mutta nyt kun se on jo tiedossa, kirjan
puutteet on helpompi huomata. Pääasiallisena puutteena pitäisin Kingin
helmasyntiä eli jaarittelua. Tyhjäkäyntiä on niin paljon, että vähintään puolet
kirjasta olisi voitu napsaista pois, eikä mitään olennaista olisi jäänyt
uupumaan. Siitä huolimatta pidän tästä edelleen valtavasti. Loppua kohti
jaarittelukin vähenee ja tunnelma tiivistyy. Kyseessä onkin ehdottomasti yksi
Kingin parhaista kirjoista, ehkä jopa kolmanneksi paras heti Pet Semataryn ja
Cujon jälkeen.
Kustannusosakeyhtiö Tammi, s. 869
Kansi: Juri Patrikainen
Suomentaja: Ilkka Rekiaro
Alkuteos: 11/22/63
Ilmestymisvuosi: 2011
Kommentit
Lähetä kommentti