Teresan lempikirjoja, osa kahdeksan: Twilightit
Voipi olla, että menetän nyt kaiken
uskottavuuteni (vaikkei sitä kyllä varmaan koskaan ollutkaan), mutta ajattelin
toden totta esitellä lempikirjapostaussarjani kahdeksannessa osassa tuon
otsikossa mainitun Stephenie Meyerin kynäilemän teinivampyyrisaagaan. En toki silti
ole nostamassa noita kirjoja minnekään maailmankirjallisuuden klassikoiden kuumimpaan
kärkeen. Ennemminkin Twilight on mielestäni hömppäviihdettä,
vieläpä ihan onnistunutta sellaista, muttei sen enempää. Silti noilla Meyerin
hengentuotoksilla on oma, vieläpä kohtalaisen merkittäväkin paikkansa
lukuhistoriassani, joten kyllähän nekin postauksen ansaitsevat.
En ollut enää ihan sarjan ensisijaista kohderyhmää vaan jo baltiarallaa parikymppinen tutustuessani Twilighteihin ensimmäistä kertaa. Muistan lukeneeni koko sarjan tuolloin suhkoht nopeaan tahtiin ja olleeni ajoittain ihan fiiliksissä, mutta loppujen lopuksi suuhun jäi karvaan pettynyt maku. Kypsemmällä aikuisiällä olen palannut sarjan pariin eri elämäntilanteissa, kun olen halunnut ajatukset muualle – ja aina olen ollut ajoittain ihan fiiliksissä, mutta loppujen lopuksi suuhun on jäänyt karvaan pettynyt maku. Kerron kohta miksi.
Ensin kuitenkin pari sanaa kunkin teoksen juonesta, tai ”juonesta”. Spoilereita on luvassa, pahojakin sellaisia.
Houkutus: Tästä kaikki alkaa. 17-vuotias lukiolaistyttö Bella Swan
ei oikein mahdu äitinsä elämään tämän avioiduttua itseään puolta nuoremman
baseball-ammattilaisen kanssa, joten Bella päätyy muuttamaan isänsä luokse
sateiseen Forksin pikkukaupunkiin. Varsinainen opiskelu ei lopulta muodostu
kovin kummoiseksi prioriteetiksi Bellalle, vaan enemmän hänen mieltään uudessa
koulussa askarruttaa säkenöivän komea, mutta ristiriitaisesti käyttäytyvä
Edward Cullen samalta luokka-asteelta. Tuota pikaa ilmeneekin, että Edward on
vampyyri ja tuntee niin ikään vetoa Bellaan, mutta ei ainoastaan tämän sieluun
tai ruumiiseen, vaan myös Bellan veri suorastaan laulaa hänelle. Kyseisen
dilemman vatvomisen ohessa Bellasta ja Edwardista tulee nopeassa tahdissa
toisilleen niin tärkeitä, ettei kumpikaan voisi elää ilman toista. Kirjan
varsinainen juoni alkaa hahmottua vasta viimeisten sadan sivun aikana: Edward
ei nimittäin ole ainoa, jota Bellan tuoksu houkuttelee, vaan myös verenhimoinen
jäljittäjävampyyri James on pian sankarittaremme perässä. Kaikki kääntyy
kuitenkin parhain päin.
Uusikuu: Bellan syntymäpäiväjuhlissa sattuu ikävä vaaratilanne ja
Edward tulee siihen tulokseen, että peli on parempi viheltää tässä vaiheessa
poikki. Hän päätyy karistamaan koko Forksin pölyt jaloistaan, ja sankarittaremme
vajoaa tahollaan kuukausiksi zombienkaltaiseen olotilaan. Vähitellen Bella
kuitenkin huomaa, että aina kun hän joutuu jonkin vaaran uhkaamaksi, hän kuulee
korvissaan kaikuja Edwardin suloäänestä. Näinpä hän alkaa rassata
moottoripyöriä ja suunnitella extreme-tempauksia vanhan perheystävän Jacobin
kanssa. Vähitellen Bella kuitenkin huomaa senkin, että Jacobilla ja hänellä
synkkaa muutenkin kuin vain rikostovereina kielletyissä hullutuksissa – tosin
Jacobin puolelta ehkä hieman liikaakin. Kaiken kukkuraksi Jacobkaan ei ole
täysiverinen ihminen, vaan paljastuu ihmissudeksi. Vaaranpaikkoja kumpuaa myös
siitä, että Houkutuksen lopussa listityn Jamesin kumppani Victoria on Bellan
perässä, mutta kyseinen ajojahti on tässä kirjassa pelkkä kuriositeetti.
Viimeisten sadan sivun aikana päästään taas varsinaisen juonen pariin: Bella
saa kuulla, että Edward on Italiassa yrittämässä itsemurhaa vampyyrimaailman
lakia valvovien Volturien avulla, ja rynnistää perään. Kaikki kääntyy parhain
päin.
Epäilys: Bella ja Edward ovat taas yhdessä, mutta onnea varjostaa
Jacobin tuhoon tuomittu ihastuminen Bellaan. Bella puolestaan pitää Jacobia
parhaana ystävänään, joten tilanne on monimutkainen. Kolmiodraamaa vatvotaan
pitkään ja hartaasti, mutta siinä sivussa käsitellään vaarallisempiakin
huolenaiheita: naapurikaupungissa mellastaa vastasyntyneiden vampyyrien joukkio
ja joku vampyyrilajin edustaja on taas vaihteeksi Bellan perässä. Käy ilmi,
että kaiken takana on jälleen Victoria, ja Volturitkin tekevät lopussa
pikkuisen visiitin. Kaikki kääntyy muuten parhain päin, mutta Bella oivaltaa yhtäkkiä
olevansa sittenkin myös romanttisessa mielessä rakastunut parhaaseen ystäväänsä
Jacobiin, joten pieni osa hänen sydämestään lohkeaa irti kolmiodraaman
huipennukseksi.
Aamunkoi: Viimeisessä osassa sekä Bellan että Edwardin pitkäaikaiset
unelmat toteutuvat: Edward pääsee vihdoin saattelemaan Bellansa alttarille ja
Bella puolestaan saa vihdoin Edwardinsa vällyjen väliin. Paha kyllä, herkistä
hetkistä on tuloksena raskaus, joka ei suju aivan mutkattomasti, kun
kehittymässä oleva puolivampyyri räsäyttelee äitinsä luut tuhannen päreiksi.
Kaikki kääntyy kuitenkin parhain päin, sillä Bella saadaan muutettua
kuolemattomaan muotoon (siis vampyyriksi) juuri kun hänen henkensä on enää
hiuskarvan varassa. Jacobkin tulee pitkäaikaisen ihastuksensa ja pitkäaikaisen
vihamiehensä tyttären kanssa lievästi sanottuna hyvin toimeen, joten ongelmat
silottuvat sielläkin suunnalla. Valitettavasti myös Volturit saavat kuitenkin
kuulla iloisesta perhetapahtumasta ja saapuvat paikalle tuhoamaan moisen
sekasikiön. Bellapa loihtiikin ajatuksen voimalla näkymättömän kilven oman
poppoonsa suojaksi ja – yllätys yllätys – kaikki kääntyy parhain päin.
Noin niin kuin pähkinänkuoressa. Sitten
siihen kritiikkiin. Saaga epäonnistui mielestäni kaikissa genreissä, mihin se
ylipäätään voidaan luokitella.
Kauhukirjoiksi noita ei voi edes kutsua, vaikka on vampyyreitä ja kaikkea.
Vampyyritkin ovat niin kauniita ja hyväkäytöksisiä että. Eivätkä Twilightit
sitä paitsi ole edes jännittäviä, koska henkilökuvat on ensinnäkin luotu niin
ohuiksi ja pinnallisiksi, ettei hahmoihin kiinny eikä heidän kohtalonsa
kiinnosta. Bellan epävarmaa käytöstä ja kömpelöä liikehdintää kuvattiin kyllä
tarkasti, mutta enpä voi sanoa oppineeni tuntemaan ko. henkilöä sen
syvällisemmin: mitä muita tavoitteita hänellä on kuin saada elää Edwardin
kanssa, ja mitä muita ohjenuoria hänellä on elämässään kuin "vietä niin
paljon aikaa Edwardin kanssa kuin voit". Lisäksi Bella on melkoinen Mary
Sue -hahmo, sillä vaikka häntä kuvataan muka tavalliseksi, koulun jokainen
poika tuntuu retkahtavan häneen päätä pahkaa. Hänen huonoimpana puolenaan on,
että hän on aivan kammottava vetelä kynnysmatto, niin että tekisi koko
lukuprosessin ajan mieli rynnistää kirjan sivuilla potkimaan häneen hieman
selkärankaa. Moisia sankarittaria ei enää 2000-luvulla kaivattaisi. Myös Edward
on makuuni liian täydellinen niin ulkoisesti kuin taidoiltaankin. Hänen huonot
puolensa (alistavaisuus, vihaisuus) tekevät hänestä vain ärsyttävän
eivätkä millään tasolla sympaattista tahi samastuttavaa. Eli tilanne on sama
kuin Bellan kohdalla – pääosin kummatkin ovat täydellisiä, mutta huonosti
valitut puutteet tekevät heistä entistäkin raivostuttavampia.
Muiden hahmojen, erityisesti Edwardin kasvattiperheen jäsenten eli Culleneiden henkilökuvissa sen sijaan on enemmän väriä. Kasvattisisar Rosalie on koppava, kasvattiveli Jasper viileä, kasvattiveli Emmet meluisa mutta huumorintajuinen nyrkkisankari, ottoäiti Esme lempeä ja ottoisä Carlisle myötätuntoinen. Eli vaikka heissä eittämättä on luonnetta, henkilökuvat ovat kylläkin melko kärjistettyjä ja karikatyyrimäisiä. Kasvattisisar Alice on piristävä poikkeus; iloinen, intoileva, sydämellinen, avoin… miellyttävä ja mielestäni erityisen värikäs persoona. Täydellinen hän ei ole, vaan sortuu välillä turhankin räikeään päällepäsmäröintiin. Se ei kuitenkaan ylitä missään vaiheessa raivostuttavuuden rajoja.
Ainakin Alicen hengen tai paremminkin olemassaolon puolesta olisin siis periaatteessa voinut jännätäkin, mutta tajusin pian sen olevan turhaa. Jo ekan kirjan lopun perusteella voi todeta Meyerin nössöyden – hän ei uskalla tappaa hahmojaan, joten kaikki kääntyy lopulta parhain päin. Mielestäni joka ikisen kirjailijan pitäisi ajoittain teurastaa henkilöitään ihan vain osoittaakseen ennalta-arvaamattomuutensa, vaikka toki kuolemat nostavat myös dramaattisuus- ja koskettavuustasoa ja ovat siinäkin mielessä merkittäviä.
Kauhua tai jännitystä ei siis ainakaan irtoa, mutta edes rakkausromaanina Twilight
ei ole mistään kotoisin. Se on kerta kaikkiaan liian vastenmielinen, heppoinen
ja siirappinen. Eniten minua häiritsee, että Edwardin ja Bellan välisen suhteen
dynamiikka ja kirjojen arvomaailma on jotakin todella järkyttävää. Myerin
mormonitausta lienee vaikuttanut kirjojen sisältöön kautta linjan, sillä
säännönmukaisesti Edward määrää, Bella alistuu ja tämä
kaikki esitetään jonkinlaisena ”täydellisenä rakkaustarinana”. Todella
arveluttavaa, etenkin kun heidän suhteensa on muutenkin ihan paska.
Ainakin minä sain sen käsityksen, että Bella tunsi Edwardia kohtaan pelkästään seksuaalista vetovoimaa, ja sama toisinpäin. Missään vaiheessa ei nimittäin tullut esille, että tämä heidän "vuosisadan rakkaustarinansa" olisi perustunut mihinkään muuhun kuin Edwardin komeudesta ja Bellan hyväntuoksuisuudesta kumpuavaan molemminpuoliseen intohimoon. Ei heidän välillään edes ollut rakkautta, ainoastaan pakkomielteistä ihastumista ja kiihkoa. Jacob taas oli Bellan sielunveli. He ymmärsivät toisiaan (Eddie itsekin myönsi jossain vaiheessa, ettei ymmärrä Bellaa niin kuin Jacob) ja olivat toistensa tukena vaikeissa tilanteissa. Kaiken kaikkiaan heidän suhteensa oli paljon syvempi ja kypsempi kuin Edwardin ja Bellan pinnallinen teiniromanssi.
Monet parhaat rakkauskirjat (Tuulen viemää, Humiseva harju yms.) perustuvat juurikin pinnallisen ihastumisen ja aidon rakkauden väliselle vastakkaisasettelulle. Houkutus-sarja vain eroaa edellä mainituista siten, että siinä pinnallinen ihastus nostetaan kautta linjan sielunveljen yläpuolelle. Bella valitsee himokääryleensä sielunveljensä asemasta, eikä päätös missään vaiheessa puraise häntä nilkasta. Mielestäni tämä on suorastaan kamalaa ja kertoo niin ikään karua kieltään Meyerin omasta arvomaailmasta (tässä tapauksessa mormoniudella tosin ei varmaan ole tekemistä asian kanssa). Kirjasarja olisi jättänyt paljon positiivisemman jälkimaun, jos se olisi päättynyt toisella tavalla.
Lisäksi Bellan ja Edwardin suhde suorastaan tihkuu siirappia. Heidän välilleen ei sukeudu riittävästi ristiriitoja, eivätkä he lopulta joudu oikeasti uhraamaan mitään niin kutsutun rakkautensa eteen. Potentiaalisia ristiriitoja ja uhrauksia olisi kyllä ollut pilvin pimein, mutta niitä ei hyödynnetty kunnolla. Ristiriitoja olisi nimittäin voitu repiä esimerkiksi Edwardin kontrollifriikkiydestä, mutta ikävä kyllä Bella hädin tuskin tiedosti tämän poikaystävänsä ikävän luonteepiirteen eikä ainakaan reagoinut siihen kovinkaan railakkaasti, vaan alistui aina kuin lammas. Uhrauksia taas olisi saatu mukaan keitokseen, jos Bella olisi oikeasti joutunut luopumaan joko parhaasta ystävästään, isäpapastaan tai ihmiselämästään rakastettunsa vuoksi. No, Jacob-kaveri ja jopa Charlie-isukki jäivät kaikesta päinvastaisesta vihjailusta huolimatta Bellan elämään vampyyriksi muuttumisen jälkeenkin... Ihmisyyshän häneltä toki periaatteessa meni, mutta olikohan tuolla nyt loppupeleissä mitään merkitystä. Bella ei vampyyrinakaan elänyt millään muotoa eristyksissä, sillä hän pystyi alusta alkaen seurustelemaan ex-lajitovereidensa kanssa verenhimonsa hilliten, eikä hän muutenkaan menettänyt käytännössä mitään, koska vähäpätöisempiä ihmiselon hienouksia (mm. kuolevaisuus, ruoka, juoma ja uni) hän ei ohukaisena hahmona osannut edes kaivata.
Fantasiakirjoinakin noissa olisi ollut potentiaalia vaikka vallan mihin,
mutta lopputulos lässähtää. Vertaanpa Twilightiä fantasiasuosikkiini eli
Pottereihin, joissa minua viehättää juuri se tietty todentuntuisuus mutta
samanaikainen taianomaisuus; tarunhohtoinen taikamaailma on saatu sujuvasti lomittumaan
meidän arkitodellisuuteemme. Pottereissa on siis sopivissa määrin tuttua ja
vierasta. Myer on tavallaan onnistunut realistisuusjutussa melkein yhtä
hyvin kuin Rowling, sillä Bella ja vampyyrit elävät päällisin
puolin normaalia elämää Yhdysvalloissa, ja vampyyrien salassapysyminen on
selitetty niiden italialaisten järjestyksenvalvojien eli Volturien avulla.
Meyerin fantasiamaailma epäonnistuukin nimenomaan sillä toisella ja
tärkeämmällä osa-alueella, koskapa hänen kirjoissaan ei muuta olekaan
kuin se realistinen elementti – mielikuvitusta niissä esiintyy varsin
vähän jos ollenkaan. Twilight-vampyyrithan käyvät lukiota, asustelevat
käytännössä ihmisten keskuudessa, katselevat elokuvia, pitävät juhlia, ajelevat
autoilla ja muutenkin elävät suurin piirtein samanlaista elämää kuin matti- ja
maijameikäläiset. Tulokulma on aivan toinen kuin edellä mainituissa Pottereissa
tai vaikkapa Anne Ricen Vampyyrikronikoissa, joissa vampyyreistä oli onnistuttu
luomaan ihan oma lajinsa.
Twilightit kariutuvat siis sekä kauhussa, jännityksessä,
romantiikassa että fantasiassa. On niissä silti muitakin vikoja. Äsken
menin soimaaman Meyerin hengentuotoksia liiasta realistisuudesta,
mutta en tosiaankaan tarkoittanut sillä muuta kuin mielikuvituksen
puutetta. Henkilöiden reaktiot puolestaan eivät aina ole psykologisessa
mielessä likikään uskottavia; esimerkkinä tästä olkoon Bellan
viilipyttymäisen tyyni suhtautuminen Edin vampyyriuteen ja Jaken
ihmissusiuteen. Logiikka Twilightissa pelaa enimmäkseen ihan hyvin, mutta
joitakin porsaanreikiäkin on – kuten että Bella on muka immuuni kaikille
vampyyrien henkisellä tasolla liikkuville erikoiskyvyille, mutta tulevaisuutta
ennustavan Alicen kyvyt toimivat hänenkin kohdallaan. Tätä yritetään selittää
ontuvasti sillä, että Alicen näyt käsittelisivät vain fyysisen maailman
tapahtumia, mutta se ei pidä paikkansa, sillä tosiasiassa hän näkee näkyjä
nimenomaan ihmisten päätöksistä. Potsin peräreikä siis on ja pysyy. Se
on syvältä anuksesta, koska fantasiassahan esimerkiksi
luonnonlakeja rikotaan surutta, joten todentuntuisuuden pitäisi kummuta
suurilta osin siitä, että hahmot käyttäytyvät uskottavasti ja kirjailija
noudattaa loogisesti itse määrittelemiään sääntöjä.
Juonikin kusee niin rytmitykseltään kuin muutenkin – tai siis ”juoni”.
Oikeastaan voisi nimittäin sanoa, ettei yhdessäkään saagan teoksessa ole varsinaista
juonta; niissä vain veivataan monta sataa sivua esimerkiksi Eddien
komeutta tai hänen lähtönsä aiheuttamaa angstia ja lopussa tapahtuu
nopeaan tahtiin jotakin (tai sitten ei). Tosin eihän juoni ole kirjallisuudessa
mikään välttämättömyys, vaan sen puutteen voi kuvata esimerkiksi syvällisillä
pohdinnoilla. Turha kai mainitakaan, ettei Twilighteissa sellaisiakaan
ole. Meyer uskoi kaiketi, että nämä kirjat seisovat tunnepitoisuutensa
varassa. Jossakin määrin se pitää kyllä paikkansa, mutta ei Meyer silti pahemmin
loistanut tunnekuvauksessakaan. Oli täydellisen yliampuvaa, että Bella
suunnilleen käveli päin seiniä tai pyörtyi joka kerta Edwardin koskettaessa
häntä. Joissain kohdissa kirjailija syyllistyi taas aliampumiseen. Kakkososassa
oltiin tehokkaasti pedattu Edwardin uutta tulemista, hänet oltiin nostettu kullanhohtoiselle jalustalle
(siis vieläkin korkeammalle kuin aiemmin), Bella ei voinut edes lausua ääneen
hänen nimeään... No, sitten kun kaksikko lopulta kohtasi toisensa jälleen,
kaikki lässähti Bellan vaisuuteen – hän ei reagoinut juuri mitenkään. Muulloinkin
Meyer syyllistyi siihen, että nostatti ensin latausta ja riisti sitten
lukijoilta loppuhuipennuksen. Historian lattein ja antiklimaattisin
loppuratkaisu toimii malliesimerkkinä tästä.
No joo. Tämän valitusvirteni päätteeksi minä epäloogisesti kumoan kaiken
sanomani ja kehtaan väittää, että kyllä minä noista kirjoista todellakin
tykkäsin. Välillä tuollainen aivot-narikkaan-viihde tekee nimittäin hyvää töiden
lomassa. Twilightissa on kaikesta huolimatta koukku, joka saa minut kerta
toisensa jälkeen lukaisemaan sarjan alusta loppuun. Homman perusta on
tämä: Bella on niin raivostuttavan uusavuton neito pulassa melkein koko
kirjasarjan ajan, että hänen muuttumistaan vampyyriksi alkaa toden totta
odottaa. Neljäs kirja onkin ehkä suosikkini juuri sen vuoksi, että yhtäkkiä
Bella olikin vahvempi kuin voimapesä-Emmett ja lopulta onnistui jopa
suorittamaan melkeinpä ensimmäisen hyödyllisen tekonsa koko saagan aikana.
Hänhän pelasti koko köörin sillä kivellään! Lisäksi olin toivonut, että saaga
muuttuisi Bellan vampyyriksitulon jälkeen jotenkin taianomaisemmaksi – että
hänen elämänsä olisi todella erilaista kuin ennen ja vampyyriyden syvintä olemusta
pohdiskeltaisiin hyvine ja huonoine puolineen. No, kaikkea ei voi saada.
Sarjaan hyviin puoliin kuului myös se, että Meyer oli joskus harvoin
onnistunut hahmojen välisten suhteiden (ei tosin rakkaussuhteiden)
kehittelemisessä. Saagassa pelattiin – oletettavasti vahingossa mutta
kuitenkin – kahdella vihollisryhmällä (vampyyrit ja ihmissudet), jotka
joutuivat olosuhteiden pakosta toimimaan yhdessä. Sellaisesta
mielenkiintoisesta asetelmasta saa vaikka mitä pientä kivaa aikaan. Meyerkään
ei onneksi tässä tapauksessa syyllistynyt ryssimiseen vaan antoi ryhmien
väliselle suhteelle tilaa ja käytti sen koko potentiaalin. Vamppiksien edustaja
Edward ja susien edustaja Jacob alkoivat pikkuhiljaa puhaltaa yhteen hiileen ja
luottaa toisiinsa, ehkä suorastaan pitää toisistaan. Eivätkä Eddien ja Jaken
antoisat välit olleet ainoa positiivinen seikka, vaan esimerkiksi susilauman
ryhmäkuri ja sen aiheuttamat ongelmat olivat niin ikään kiinnostavaa
luettavaa. Erityisesti lauman kahtiajakautuminen neljännessä kirjassa
toi kiintoisia jännitteitä sarjaan, etenkin kun Jacobin inhokkisusikollega
Leia halusi yllättäen liittyä hänen ryhmäänsä. Bellan ja Rosalie Cullenin ärhäkän
monisyiset välit olivat myös hyvä veto kaiken imelyyden keskellä; muut Cullenit
kun ottivat uuden perheenjäsenensä epäuskottavan mutkattomasti vastaan. Jacobin
ja Bellan ystävyyden kehittyminen sen sijaan oli kuvattu melkoisen
uskottavasti, mutta ei taas ollut erikoisen uskottavaa, että Bella vain
yhtäkkiä tajusi olevansa rakastunut parhaseen ystäväänsä. Mitään pieniäkään
merkkejä tähän suuntaan ei ollut etukäteen havaittavissa.
Siitä tulikin mieleeni, että Meyer osasi yleensäkin kehitellä vain hahmojen
välisiä suhteita eikä sinänsä hahmoja. Hän ei esimerkiksi ottanut
huomioon, että ihmiset eivät yleensä muutu parissa päivässä mukavasta tyypistä
pesunkestäväksi äkäpussiksi, kuten Jakelle kävi jossakin päin kakkoskirjaa.
Loppusarjan ajan hahmo olikin sitten yhtä kontrollihenkinen ja epämiellyttävä
kuin Edward pahoina päivinään. Edwardin hallitsevuus tosin lopahti kolmoskirjan
puolivälin paikkeilla aivan yhtäkkiä ja selittämättä, eli silloinkaan Meyer ei
käyttänyt hahmokehityksessä vaadittavaa kärsivällisyyttä ja hienovaraisuutta.
No niin, piti kertoa sarjan vahvuuksista, mutta lipsahdin taas niihin
heikkouksiin. Taidankin lopettaa tämän sekavan vuodatuksen nyt tähän. Ihan kivaa
luettavaa, mutta vikoja löytyy enemmän kuin ansioita.
Kommentit
Lähetä kommentti